Jeg satser på team

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et team, hvor den enkelte lærers undervisning har grund i et fagligt og socialt samarbejde, er det, Vibeke Østergaard, 27, lærer på Vestre Skole i Svendborg, satser på.

'Jeg tror på, at undervisningen bliver bedre, hvis man har haft nogle gode diskussioner med de andre lærere. Vi skal bruge hinanden og vende nogle ting i fællesskab'.

Vibeke Østergaard, der blev færdig på seminariet sidste sommer, er klasselærer i en 5. klasse, som hun har til dansk, idræt, sløjd, kristendomskundskab og historie.

'Jeg står meget alene, når jeg har mine elever i så mange timer. Så derfor betyder det meget at have nogle andre lærere at gå til'.

Endnu fungerer rammerne for teamsamarbejdet ikke helt, som det skal. Men det er en nødvendighed at have et team, så man kan diskutere undervisning og pædagogik.

'Vi dobbeltjobber jo lidt, for vi forbereder både sammen og alene. Men jeg vil gerne benytte teamet endnu mere til forberedelse', mener hun.

Som ny lærer vil man gerne bruge teamet, og det ærgrer Vibeke Østergaard, at det ikke fungerer rigtigt.

'På seminariet har jeg gode erfaringer med at bruge mine medstuderende, og jeg ved godt, at det er en tilvænningsproces for nogle lærere, men det er altså lidt paradoksalt, at mange stadig omtaler folkeskoleloven som ny. For det er den jo ikke mere'.

Men teamet skal udvikles, og det vil Vibeke Østergaard gerne være med til. For ved samarbejde og supervision har man mulighed for at gøre meget med sin undervisning og med sig selv som lærer.

'Vi skal vejlede og delagtiggøre hinanden i det, vi som lærere går og laver. Det er utrolig svært at diskutere med sig selv! Ved evaluering for eksempel har man virkelig brug for kollegaerne i teamet'.

Powered by Labrador CMS