Godt på vej

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Danmarks Lærerforenings første formålsparagraf stod der, at foreningen skal 'tilvejebringe en levende samfundsånd mellem lærerne'. Man skal 'forbedre lærernes stilling især med hensyn til lønvilkår, hvor dette tiltrænges', og 'tillige på anden måde arbejde for folkeskolens udvikling'.

125 år efter er formålet 'at varetage medlemmernes pædagogiske, økonomiske og tjenstlige interesser, at styrke sammenholdet og at virke for folkeskolens udvikling'.

'Det er til at blive stolt over. En forening, som fra begyndelsen har indtænkt sammenhængen mellem arbejdsvilkår, løn og skoleudvikling. Det forpligter', siger Anni Herfort i et interview side 72.

Folkeskolens jubilæumstillæg fokuserer ikke på foreningens fortjenester, men på medlemmernes. Hvordan kan man være tro mod folkeskolens idé, samtidig med at man bestandigt træder nye stier, spurgte redaktionen. Svarene har vi søgt i skolens hverdag. Dér, hvor børnehaveklasseledere, lærere, skoleledere og andre professionelle sammen forsøger at give eleverne udfordringer, som kan ruste dem menneskeligt og fagligt til et liv i fremtidens samfund.

Jubilæumshæftet indeholder hverken pædagogiske glansbilleder eller høflige fødselsdagshilsner, men derimod en række bud på, hvor folkeskolen er på vej hen og billeder af DLF-medlemmer, som er godt på vej. På vej med og i den skoleudvikling, som skal til for at holde sig professionelt i live. Det er billeder af en levende folkeskole, hvor undervisningen fungerer, fordi man vil. Fordi man tager det ansvar, som Danmarks Lærerforenings medlemmer altid har taget. Den 'levende samfundsånd mellem lærerne' fra 1874 fornægter sig ikke. Hverken når der festes, eller når der kæmpes.

Tillykke med Danmarks Lærerforenings 125 år.-th