Børnehaveklassen som bro

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Marianne Bonde begyndte som børnehaveklasseleder for 15 år siden, havde børnene kun to en halv time om dagen. I dag har de fem. Men ellers har børnehaveklassen stort set den samme funktion. Den skal gøre børnene trygge i skolemiljøet, den skal skabe et godt kammeratskab, den skal give plads til, at børnene kan lege hver dag, og så skal den lære dem noget.

'Børnehaveklassen skal ikke være en 0. klasse. Vi skal passe på, at det faglige pres ikke bare gør den til en tidligere skolestart', siger Marianne Bonde, 41, børnehaveklasseleder på Kalbyrisskolen i Næstved.

'Der er sket en holdningsændring rent pædagogisk. Da jeg begyndte, måtte man ikke lære børn bogstaver i børnehaveklassen. Men læseundersøgelsen 'Den grimme Ælling' rystede hele Danmark, så nu skulle børnene pludselig lære en masse. Jeg mener, det er en overreaktion. Jeg vil meget gerne lære dem noget, men det er vigtigt, at det sker gennem leg, når vi taler børnehaveklasse'.

Marianne Bonde mener, at børnene lærer utrolig meget af at lege, og samtidig tror hun, man skal huske det alsidige perspektiv.

'Man skal huske alsidigheden. Det handler ikke kun om dansk og matematik, men også om det musiske, om naturen og om kulturen. Man mærker tydeligt et pres over mod skolefagene dansk og matematik'.

Marianne Bonde håber, at børnehaveklassen bliver ved med at eksistere.

'Der er etableret en børnehaveklassepædagogik, som fungerer godt som en bro og et bindeled mellem de to meget forskellige verdener - institution og skole'.