Danske elever bruger Nettet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske elever er godt i gang med at udvikle sig til gode netværksborgere. De ligger i hvert fald helt i front med hensyn til at surfe på Internettet. Over 85 procent af alle 7.-9.-klasse-elever har brugt Internettet i forbindelse med undervisning. Danmark bliver kun overgået af Luxemburg og Finland. Det viser en international undersøgelse fra 'The International Association for the Evaluation of Educational Achievement' (IEA), som er en sammenslutning af en række nationale, pædagogiske forskningsinstitutioner.

Danmarks Pædagogiske Institut har stået for den danske del af undersøgelsen. Læs mere om undersøgelsen i Undervisningsministeriets Nyhedsbrev http://www.uvm.dk/nb/

Læs også om Det Digitale Danmark i dette nummer af Folkeskolen side 4-10.

Det er fint, at de fleste danske skoleelever nu har adgang til Internettet. Det store pædagogiske spørgsmål er imidlertid, hvordan eleverne bedst kan udnytte mulighederne, og hvordan vi bedst udvikler de danske uddannelsesressourcer på Nettet. Disse spørgsmål var nogle af emnerne for en konference, som Center for Teknologistøttet Uddannelse og Amtscentret for undervisning i Århus havde arrangeret i sidste uge.

Titlen for konferencen var:

'Fremtidens undervisningsmaterialer til debat' www.ctu.dk

En af konferencens konklusioner var, at det bliver mere og mere umuligt at tale om undervisningsmidler, som vi kender dem. Det, vi har brug, for er hjælpemidler for læring. Det kan for eksempel være pædagogisk tilrettelagt kildemateriale, informationer, tekst, lyd og billeder, som eleverne kan bearbejde og bruge i deres eget arbejde i et værkstedsbaseret læringsmiljø. Men der var bred enighed om, at lærerne bliver vigtigere end nogensinde, fordi den personlige interaktion med en kvalificeret 'håndværker' og et engageret menneske er hele forudsætningen for et vellykket resultat.

Der var 400 deltagere fysisk til stede på konferencen, men derudover fulgte omkring 600 mennesker helt eller delvist med på Nettet, hvor de kunne se videooptagelser af oplæg og stille spørgsmål på lige fod med deltagerne i salen. Videoklip og slides kan stadig ses på www.ctu.dk