Debat

Det er for nemt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskoleloven blev lanceret med ministerparoler om ligeværdighed imellem det humanistiske, det naturvidenskabelige og det praktisk-musiske. Mangfoldighed, bredde og dybde skulle stedse præge skolen.

Hos os havde vi pædagogisk dag forleden om undervisningsdifferentiering, elevsamtaler, portfolio og logbøger.

Vi begyndte med at se en video 'Dialogen i skolen'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den viste følgende: dansk i 3. klasse, dansk i 5. klasse, børnehaveklasse, dansk i 6. klasse, tysk i 8. klasse, engelsk i 7. klasse, matematik i 8. klasse, dansk i 6. klasse.

Videoen var produceret ved konsulent Birthe Hassler for F2000. Jeg håber, at de ansvarlige vil fortælle mig, hvad der har fået dem til at præsentere emnet med et sådant udvalg af eksempler.

For mig var det ingen overraskelse. Sådan er vægtningen af skolens fag, når vi inviterer foredragsholdere.

Og når ingen protesterer, skyldes det, at de allerfleste lærere underviser i dansk, matematik eller fremmedsprog. Så de føler ikke deres medejerskab til folkeskolens udvikling antastet og protesterer ikke mod den evindelige marginalisering af de fåtimersfag, de måske også har på deres skema.

Det er for nemt for de kloge damer og herrer at vise, at klasselæreren kan gennemføre elevsamtaler og administrere portfolio.

Nej, vis os, hvordan man løser de organisatoriske og samarbejdsmæssige problemer, når man har en række klasser i for eksempel biologi, musik, idræt, sløjd eller billedkunst som eneste fag. Sådan har vi nemlig måttet fordele arbejdet ude i det virkelige liv for at opnå en forsvarlig faglig dækning af områder, der ikke er mindre værdige brikker i skolens puslespil, fordi de har fået tildelt mindre tid.

Jeg skal hilse og sige, at vi fik en god og frugtbar debat blandt andet takket være provokationen.

Ove Steen Smidt

Karlslunde Skole