Vi har ladet børnene føre os

Lærere og pædagoger arbejder sammen, når konflikten skal løses

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tidligere var det sådan, at hvis en gruppe børn havde haft en konflikt i løbet af skoledagen, kunne den fortsætte på forunderlig og ofte uigennemskuelig måde i klubben senere. Og uden at pædagogerne havde en chance for at vide, hvad der var sket i skolen.

Nu prøver Kongevejens Skole og Fritids- og Ungdomsklubben Vænget at samarbejde for at dæmme op for disse problemer.

'Når man ikke ved, hvad der er sket, og hvordan konflikten opstod, kan man let komme til at gøre noget forkert', siger pædagog og konstitueret leder for klubben, Anja Ragan.

Både skole og klub har talt om mobning og trivselsproblemer gennem nogen tid. Til forældremøderne har forældrene talt om mobning og om børnenes jagt på mærketøj, og skolebestyrelsen har også beskæftiget sig med trivslen. Alligevel var der fortsat problemer mellem børnene. Derfor besluttede klub og skole at få professionel hjælp fra Center for konfliktforskning, og efter arbejde i en studiegruppe og et fyraftensmøde besluttede man, at temaugen for mellemtrinnet skulle handle om trivslen i klassen og konfliktløsning.

Frygt ubegrundet

'Jeg har haft sommerfugle i maven over, hvad vi kunne risikere at sætte i gang', fortæller Rikke Gjerlufsen, der blev klasselærer for 6.a efter sommerferien.

'Når jeg hører ordet konflikt, synes jeg, det er meget negativt, men på den anden side går jeg også ind for at kalde en spade for en spade. Og min frygt for, at vi ikke kunne styre, hvad vi satte i gang, har været helt ubegrundet'.

Anja Ragan fortæller, at flere af pigerne har grædt undervejs, men at det ikke er usædvanligt i klubben, og at det ofte betyder, at de får talt om problemerne.

'Jeg tror, pædagoger og lærere tænker meget forskelligt', siger Rikke Gjerlufsen.

'Lærere er meget strukturerede, og vi er også nødt til at være mere strukturerede, men her har vi begge taget udgangspunkt i, at børnene har det godt. Det har været en meget udviklende uge, og det har været godt at være i klubben. Rammerne har fungeret godt, ligesom vi har været meget udenfor'.

'Jeg har været en helt anden lærer i denne uge. Jeg har været den lærer, jeg hellere vil være. Her har vi sammen lagt de overordnede rammer, og så har vi ladet børnene føre os. Vi har lavet fælles frokost hver dag, dækket bordene fint, og jeg har slet ikke skældt ud. Vi har både talt alvorligt og hygget os'.

Anja Ragan siger, at hun tror, hun har været heldig ved at skulle arbejde sammen med Rikke.

'Vi har været meget enige om, hvordan vi ville gøre det. Men jeg kan høre, at andre pædagoger og lærere temperamentsmæssigt har været langt fra hinanden'.

De to er enige om, at arbejdet bestemt ikke er slut med denne temauge.

'Vi skal arbejde videre. Det bliver et 'konflikt-år''.

hela