Folkeskolens leder:

Brug for indvandrere

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først en gættekonkurrence. Hvem mener hvad:

Citat 1: 'Danskerne er hastigt på vej til at komme i mindretal i deres eget land'.

Citat 2: 'Vi ønsker ikke et Danmark, hvor danskere blot bliver et tilfældigt etnisk mindretal'.

Og så til DLF og DF:

Som det fremgik af Folkeskoleni sidste uge, har Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard sendt Danmarks Lærerforening et hyldestbrev. Ja, når man kender partiets sædvanlige sprogtone, virker det vel nærmest som et kærestebrev.

'De danske læreres vision for en fremtidig dansk folkeskole er interessant, fordi den ikke bærer meget præg af at være snakket af efter moden', roser hun DLF's pjece, 'Fællesskabets skole'. Der er 'besindelse i lærernes nye debatoplæg. Nu tales der uden rødmen eller fnis om folkeskolen som en 'national, fælles grundskole'', skriver Pia Kjærsgaard.

Og lidt senere følger så forklaringen på begejstringen: 'Der står intet i Danmarks Lærerforenings oplæg om, at børnene skal være multikulturelle og lære om islam på samme måde som kristendom'.

Det er korrekt, at det står der ikke. For DLF tager afsæt i skoleloven, hvor det af formålsparagraffen fremgår, at 'folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer. . .'.

Eleverne skal altså lære om kristendom. Fordi det er en vigtig del af dansk kultur. Men der er så mange muslimer i Danmark, at det også er vigtigt, at alle lærer om islam. Fordi det er en af forudsætningerne for en integration af indvandrere, at man forstår hinanden.

Og så til de indledende ord: 'Danskerne er hastigt på vej til at komme i mindretal i deres eget land'.

Citatet er hentet fra Dansk Folkepartis blad, og det er noget vrøvl. For selv hvis man i dag stoppede al indvandring, vil landet være mere multikulturelt om ti og 20 år. Men medmindre det pludselig og på kort tid vælter ind med millioner af indvandrere, så vil Danmark aldrig blive et land, 'hvor danskere blot bliver et tilfældigt etnisk mindretal', som det påstås i det andet citat, som ikke er fra Dansk Folkeparti, men fra partiet Venstres hjemmeside.

Citaterne kan kun betyde, at de to partier mener, at indvandreres efterkommere aldrig bliver danskere - uanset hvor mange generationer de bor i Danmark! Og den melding er for alvor foruroligende.

Det danske samfund hviler på en fælles forståelse af, at der skal være plads til forskellighed, og på, at vi skal enes om vilkårene for den nødvendige dialog. Det er den forståelse, folkeskolen skal være med til at give videre. I skolen skal man møde forskellige standpunkter, og der skal man sammen kunne afprøve ideer og løsningsmuligheder. Derfor er der brug for politisk opbakning til fællesskabets skole, og det handler DLF's pjece blandt andet om. Det er vigtigt med en diskussion af, hvordan skolen kan give alle elever et fælles fundament.

Og så er det en realitet, at med de fødselstal, som danskerne præsterer, har Danmark brug for flere indvandrere - ikke færre. Fordi der bliver brug for nye, unge kræfter på virksomhederne - og for eksempel også i den hastigt voksende ældresektor og i sundhedssektoren.

Dét handler DLF's pjece ikke om. Men det er en realitet, som erhvervslivet og økonomer har indset, og det er realiteter, som partierne og hele befolkningen bliver nødt til at indse.

Det er selvfølgelig langtfra problemfrit. Ja, det bliver endda meget vanskeligt - i skolen og alle andre steder. For der opstår altid problemer, når kulturer mødes. Men den måde, man vælger at møde udfordringerne på, er med til at afgøre, om mødet kan blive til gensidig glæde, eller om det kun skal give konflikter.

Dansk Folkeparti peger på problemer, men har ingen realistiske løsninger. Venstre burde vide bedre.

-th

Det er en realitet, som erhvervslivet og økonomer har indset