De kvikke børn

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hen over sommeren dukkede der mindst tre kronikker op fra unge mennesker, der havde oplevet, at deres lyst til at lære blev holdt nede i folkeskolen. Vi har talt med to af skribenterne, Line Møller Jensen og Maija Haastrup, som håber, at nutidens og fremtidens skoleelever ikke kommer til at opleve det samme som dem. Undervisningsdifferentiering er blevet lovpligtig og skulle gerne være til gavn for alle elever.

Den svenske folkeskolelærer Gunilla O. Wahlström har arbejdet med den divergente pædagogik, der handler om at lade den enkelte elev arbejde på sit eget niveau, og hendes bog 'Begavede børn i skolen - duelighedens dilemma?' er netop udkommet på dansk. Hun ser de begavede børn som en ressource, samfundet ikke har råd til at lade gå tabt. Jovist skal de begavede børn nok klare sig, men med den rette pædagogik kan man udnytte ressourcen endnu bedre, uden at det bliver på bekostning af de andre børn, mener Gunilla Wahlström, som også understreger, at der findes mange former for begavelse, og at det ikke er altid, man opdager de begavede børn.

Gunilla O. Wahlström: Begavede børn i skolen. Kroghs Forlag, 128 sider, pris 164 kroner.