Ro i klassen

Lærere lærer ikke at styre en klasse og en undervisningssituation, og det undrer amerikanske Barbara Reider. Efter 34 år som lærer rejser hun verden rundt og underviser i planlægning og konsekvens

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I USA, fortæller Barbara Reider, dropper en tredjedel af de nyuddannede lærere karrieren inden for de første fem år. Ikke på grund af problemer med det faglige stof. Pensummet mestrer de til fulde. Men de magter ikke at styre undervisningen og klassen.

De er, siger Barbara Reider, for dårlige til classroom-management.

Selv er Barbara Reider en guru inden for classroom-management. Hun har skrevet om emnet, hun har praktiseret det i sine 34 år som lærer, og nu, hvor hun er pensioneret, rejser hun verden rundt for at indvie andre lærere i sine erfaringer.

'Classroom-management er ikke min opfindelse', siger hun. 'Jeg har bare iagttaget, hvad succesfulde lærere gør, og systematiseret erfaringerne til min egen brug. Jeg påstår ikke, at danske lærere skal gøre det på samme måde som jeg. De skal finde løsninger, der fungerer for dem. Men jeg tror, at lærere overalt i verden er fælles om en række problemer, og at vi derfor kan inspirere hinanden med de løsninger, vi vælger'.

Hverken i Danmark eller i USA indgår classroom-management som en del af læreruddannelsen, og det undrer Barbara Reider:

'Selv om evnen til at styre klassen og et undervisningsforløb er forudsætningen for succes som lærer, lærte jeg intet om det på skolen, hvor jeg blev uddannet. Det samme siger de danske lærere, jeg har mødt'.

Imidlertid har hun arbejdet med classroom-management i alle sine lærerår.

'Jeg var heldig at komme i praktik hos nogle meget dygtige lærere, som jeg kunne iagttage og lære af. Jeg studerede, hvad de gjorde, og så har jeg tilpasset det, så det passer til mine behov'.

Find praktiske løsninger

Ifølge Barbara Reider handler classroommanagement overordnet om to ting: Om at etablere en god atmosfære for læring og om at undgå disciplinære problemer gennem planlægning.

De to ting hænger sammen, og planlægning er nøglen til dem begge. Læreren skal forudse problemerne og planlægge praktiske tiltag, som sikrer, at de ikke opstår. I stedet for at bruge sin autoritet på at løse problemer, der udvikler sig eksplosivt, skal læreren bruge sin kreativitet til at finde løsninger, så problemerne ikke dukker op.

Barbara Reiders classroom-management er meget praktisk. Hvordan stiller man bordene, så læreren kan komme rundt og hjælpe alle uden at falde over tasker, ben og borde? Hvordan indretter man lokalet, så eleverne ikke forstyrrer hinanden med skramlende stole og penalhuse, der falder på gulvet? Hvor i lokalet sætter man elever, der er urolige, og som har brug for ekstra lærerhjælp og opmærksomhed? En lærer, der ikke er opmærksom på den slags praktiske småting, vil få disciplinære problemer. Det kan ikke undgås.

Kræver konsekvens

Procedurer og klasseregler er et andet praktisk værktøj. Den dygtige lærer bruger kræfter på at indøve procedurer for de kritiske situationer og elementer i undervisningen. Overgangene fra en aktivitet til en anden, for eksempel. De er svære.

Hvad gør elever, der er hurtigere færdige med opgaven end resten af klassen? Uden en indøvet og trænet procedure kan læreren være sikker på én ting: De elever der bliver først færdige, forstyrrer undervisningen og alle andre med et 'Hvad skal vi nu?'-kor. Løsningen kunne være at give hver elev en kasse eller mappe med stille-opgaver: Opgaver, som de godt kan lide, og som de stille og roligt giver sig i kast med, når de bliver færdige før tiden.

Hvad gør eleverne, når det ringer ud? Uden indøvet procedure vil de fleste rejse sig, skubbe stolene tilbage, kaste bøgerne i tasken og løbe mod døren, så ingen har en ærlig chance for at høre lærerens sidste instrukser. Resultatet er forudsigeligt: Eleverne bliver sure, fordi det tager så lang tid, før læreren giver dem fri; læreren bliver irriteret, fordi for få hører efter; og lydniveauet i klassen vokser eksponentielt. Løsningen kunne være at træne ringeprocedurer: I det øjeblik klokken ringer, fryser alle i den stilling, de står eller sidder i, og de er fuldkommen stille. Så giver læreren sine sidste beskeder og sender klassen af sted i god ro og orden.

Det kræver træning, siger Barbara Reider. Procedurerne skal trænes, indtil alle elever kender og følger dem. Og det kræver konsistens: Aldrig nogensinde må eleverne slippe af sted med et procedurebrud. Men frem for alt kræver det planlægning. For som der står på en af de plancher, Barbara Reider har med, når hun holder sine foredag: 'He who fails to plan, plans to fail'.-Mikkel Hvid er freelancejournalist

Aldrig må eleverne slippe af sted med et procedurebrud, siger Barbara Reider

I det øjeblik klokken ringer, fryser alle i stilling