Folkeskolens leder:

Hold da helt fri

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vikarmanglen kan være med til at vriste folkeskolen ud af den traditionelle tænknings overvågningspædagogik.

Det mener formanden for Kommunernes Landsforenings børne- og kulturudvalg Else Købstrup. I sidste uge beskrev hun i en kronik i Nordjyske Stiftstidende, hvordan skolens vikarmangel kan blive en velsignelse for fremtidens samfund, og hvordan den kan udvikle de ældste elevers ansvarsfølelse og betyde en mere spændende skole for de yngste.

Købstrup har udtænkt et alternativ til aflyste timer.

Løsningen er ganske enkel: Når der mangler vikarer, kan de 13-16årige bare arbejde sammen. I klasseværelset, i grupperum, i det pædagogiske servicecenter eller andre steder kan de klare deres projekter uden lærer. Og enkeltvis kan de indhente viden ved hjælp af bøger, computere og andet!

Det vil give selvstændige og ansvarsfulde børn og unge, skriver Else Købstrup. Det kræver kun, at børnene vænnes til at arbejde selv lige fra indskolingen. De skal bare vide, at de altid kan kontakte en lærer, som de kender, og som kender dem.

Hvor er det pinligt for den danske lærerstand, for skolelederne og hele den pædagogiske elite. Hvor er det afslørende for KL's og Danmarks Lærerforenings forhandlere. Ingen af dem har tænkt på de muligheder før. Den ny Købstrupske model for indbyrdes undervisning vil givetvis gå sin sejrsgang fra kyst til kyst. Ja, den vil ikke alene give billigere og bedre skoler, den har potentiale i sig til også at blive en eksportsucces: The Kobstrup Model(R).

'Hvorfor kan de store elever ikke undervise små eller yngre elever', spørger den nordjyske igangsætter.

'Store elever skal ikke som sådan være vikarer for fraværende lærere', for de kan jo hverken have ansvar for opsyn eller for deres egen undervisning, forklarer hun. Men Else Købstrup 'tror', at 'børnene i 4. klasse ville synes, at det var spændende at have Nikolaj fra 10. til matematik i en time eller to'.

Dér er det så, at Nikolaj kan udvikle ansvarlighed, omsorg og gode formuleringsevner. Og når lærerne er fraværende, kan Nikolaj og klassekammerater da bare arbejde hjemme. Danmark er jo det land i verden, hvor flest hjem har computer.

'Hjemmearbejde vil være en dominerende arbejdsform for mange unge mennesker i deres kommende arbejdsliv. Skolen skal også på dette punkt ruste eleverne til fremtiden. Det er lærerfri timer meget velegnede til'.

Perspektiverne er svimlende! I fremtiden behøver læreren ikke have dårlig samvittighed over at blive hjemme fra arbejdet en ekstra dag eller to efter lungebetændelsen. Tværtimod! Og hvorfor slutte undervisningen klokken tre, når eleverne lærer mere, ved at læreren går allerede klokken et?

Man ser det for sig: elever, forældre, lærere og skoleledere, der går i fakkeltog til KL's hovedsæde for at takke den nye pædagogiske nyudviklings moder.-th

Se nyhederne på www.folkeskolen.dk den 24. august