Lærer hjælper lærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På vores skole har vi en følordning: Enhver nyansat lærer får lov at være føl hos en eller flere »garvede« lærere med samme fag eller klasser. »Hestene« hjælper én igennem den første svære tid fuld af spørgsmål og deler ud af deres gode og dårlige erfaringer med klasser og fag og er med til at sikre, at man som ny og uprøvet ikke er helt overladt til sig selv. Det er en god hjælp og giver tryghed, men at man har været lærer et års tid og er kommet ud af følperioden, sikrer jo på ingen måde, at man er udlært og kan læne sig op ad rutinen. Det er altid dejligt at blive inspireret af andre i det daglige, på kurser og de senere år i stadig stigende grad via nettet. Alle kender vel konferencerne i SkoleKom, og mange benytter sig af dem, men flere lærer­ildsjæle har også på private hjemmesider lagt deres planer, erfaringer og undervisningsforløb ud på nettet til fri afbenyttelse. En institution i sprogkredse er tysklærer Kofoed, der jo desværre gik på (meget velfortjent!) pension denne sommer, hans hjemmeside svævede i nogle uger i det uvisse, men blev i sidste øjeblik overtaget og reddet af Peter Jørgensen, så vi fortsat kan hente grydeklare tekster, opgaver og skemaer. Endnu en gang tak til Niels Ko­foed for hans store og utrættelige arbejde. Efter tysklærer Kofoed er andre lærere kommet til, lærere, der af den ene eller anden grund har fundet anledning til at lægge deres planer og tanker om undervisning på nettet til orientering og inspiration for dem, der måtte finde dem. Anders Straa­rup har på sin side www.linksbuket ten.dk, der i år har haft over 35.000 besøg, samlet en mængde undervisningsrelevante links, heriblandt naturligvis også læreres hjemmesider. Nogle læreres hjemmesider er klart målrettet en bestemt elev- og forældregruppe og kan virke temmelig private, men de fleste virker på en eller anden måde alligevel relevante, og man kan hurtigt bruge megen tid på at zappe rundt i undervisningsforløb og nyhedsbreve. Dejligt at støde på disse sider præget af iver og engagement.

Nogle af de lærere, der blandt andet via www.linksbuketten.dk gavmildt deler ud af deres både gode og dårlige erfaringer, er Ann-Berit og Annette Horn.

Ann-Berits hjemmeside www.ann-berit.dk er et indblik i en engageret lærers tankeunivers. Der fokuseres på opstarten af en 1. klasse med alle de glæder og genvordigheder, man kan komme ud for. Der er rigtig gode links og også en henvisning, der benævnes »Praktiske Gris«, hvor man blandt andet kan finde eksempler på indkøbsliste, forældrebrev, bordopstilling og elevsamtaleark. Måske har man allerede alle idéerne og planerne, fra sidst man selv havde en 1. klasse, eller kan godt tænke tankerne selv, men det er jo altid rart at se, hvordan andre gør, og derudfra skabe sit eget.

En væsentlig feature ved siden er punktet efterrationalisering. Planer og oversigter kan se nok så fine ud, men hvordan planerne udmønter sig, er nogle gange en anden sag. Ann-Berit gennemgår de forskellige handlinger, der har virket, og situationer, hvor der kunne være handlet anderledes. En god kilde til »gratis erfaringer« og idéer til nye tiltag.

Annette Horns hjemmeside http://home13.inet.tele.dk/horn/forsidepc/annettehorn.htm udmærker sig ved en fremragende linksamling. Hun har i en årrække været netanmelder på »Praktisk Sprog«, og her er links til de forskellige emner, sprogbladet gennem årene har bragt. Da nogle af linkene er tilbage fra 1999, er det dog en god idé lige at tjekke, at de stadig er brugbare og aktuelle, inden man kaster dem i hænderne på en flok netkvikke elever.

Skulle man blive inspireret af disse hjemmesider, er det rart at vide, at det ikke behøver være meget vanskeligt at oprette sin egen hjemmeside. På www.webbyen.­dk kan man lynhurtigt blive oprettet som bruger og blive den stolte ejer af en hjemmeside, og så er det bare frem med ftp-programmet, så man kan få uploaded sit materiale til gavn og glæde for alle, der støder på det. Og glem alt om beskedenhed! Det kan da godt være, at de forløb, man har udtænkt, ikke er supergeniale, men som i alle andre informationssammenhænge må det være modtagerens opgave at sortere og vælge til og fra i det, der kan blive en gevaldig pædagogisk resursebank.