Anmeldelse

Språkvansker

Språkvansker

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange børn, unge og voksne har store problemer med forståelse og brug af sproget. Og der er noget, som tyder på, at netop sprogvanskelighederne bliver tydelige med de øgede krav til kognitive funk­tioner, som vort moderne, hyperkomplekse samfund fordrer til kommunikation. Det får store konse­kvenser for læring og uddannelse på alle niveauer. Derfor skal både lærere og pædagoger helt ned i børnehaverne være opmærksomme på børn med særlige kommu­nikations­vanskeligheder, da hurtig indsats er vigtig, hvis vi skal sikre os, at de ikke marginaliseres i skolen og samfundet i øvrigt.

Fakta:

Titel: Språkvansker

Pris: 358 kroner

Sider: 262 sider

Type: Bog

Forlag: Cappelen Akademisk Forlag

Bogens kapitler handler overordnet set om de vanskeligheder med sprog og kommunikation, der kan være i børns kognitive udvikling med fokus på de specifikke og funktionelle sprogvan­ske­ligheder som opmærksomhed, hukommelse, ordforråd og ræsonnering. Det er først og fremmest den verbale kommunikation, der ses på, da den er afgørende i forhold til social accept og inkludering i samfund og arbejdsliv. Sprog og kommunikation sættes i bogen ind i en sociokognitiv og sociokulturel dialogisk tilnærming, som indebærer en særlig konstruktiv og meningsfuld forståelsesramme, som vil være central for inkludering i skole og samfund.

Kapitlerne kan læses i kronologisk rækkefølge og er sat sammen for at komplementere hinanden. Der er masser af relevant teori og empiri i form af case-historier fra en lærerhverdag, som jeg er ret sikker på, at mange med dagligt arbejde i skolen vil kunne nikke genkendende til. Jeg har i alt fald selv haft megen glæde af at læse bogen med de mange kloge iagttagelser og eksempler på læring i et sociokulturelt perspektiv.