Anmeldelse

www.globalconflicts.eu//trial

www.globalconflicts.eu//trial

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der gøres unægtelig en hel del for at få fat i de unges opmærksomhed - også på det marked, der har med undervisningsmaterialer at gøre, og her er da også sket en stor udvikling. Vi skal som undervisere i højere grad end tidligere forholde os til diverse elektroniske hjælpemidler i undervisningen og ikke blot betragte disse som digitale sutteklude. 

Nyeste bud på stammen er spillet "Global Conflicts", der pædagogisk set er glimrende, fordi der skal argumenteres for eller imod en problemstilling. Spillene tager udgangspunkt i forskellige konflikter, det være sig forurening i Sydamerika eller problemer omkring en oprørsbevægelse i Uganda. Den spillende - eleven - er aktivt agerende og må derfor hele tiden gøre op med sig selv, om han eller hun vil følge den ene eller anden retning/holdning i spillet. 

Der skal undervejs i spillet tages stilling til forskellige spørgsmål, så "underholdningen" består ikke i blot at have en fastlåst mening om godt og ondt, men er snarere et spørgsmål om at skulle ræsonnere ved hvert enkelt delemne.

Det er selvsagt en styrke, at der er mulighed for divergerende opfattelser af de enkelte situationer - muligheden for debat og argumentation er til stede. Og derfor skal lærerstyringen også være med! Undervejs bør man nemlig gøre status in plenum, inden spillet fortsætter, ellers er der risiko for useriøs edutainment.

Den erfarne computerspiller vil nok mene, at animationen er en anelse staccato, men indholdet borger for kvaliteten.