Træning i stilebedømmelse

I Wales holder lærerne regelmæssigt pædagogiske dage, hvor de gennemgår stribevis af elevopgaver i fællesskab

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I efteråret besøgte Folkeskolen en primary school i Wales, der samtidig med sin regeringsbeslutning om at afskaffe det britiske testsystem har besluttet at professionalisere lærernes karaktergivning.

»Fordi vi har så god en bedømmelsesproces, kan vi forudse testresultaterne, så vi behøver simpelthen ikke test«, fortalte lærer Margaret Kemp. På skolen mødes lærerne til en årlig dag, hvor de gennemgår stile, matematikopgaver, tegninger og historier og bliver enige om, hvilket niveau de ligger på. Britiske elever får ikke »karakterer«, men indplaceres på nationale niveauer. I forbindelse med den walisiske regerings seneste beslutning om at afskaffe de nationale prøver for 11-årige har man afsat en ekstra dag om året til alle lærere til uddannelse og træning i ensartet bedømmelse af eleverne. Læseplansmyndigheden udsender også eksempelsamlinger til støtte for lærernes egne bedømmelser.

»Men vi får utrolig meget ud af selv at gennemføre de øvelser og få tjekket, om vi nu vurderer korrekt, og vi bliver ved med at gøre det, ikke mindst af hensyn til de nye lærere, som ikke har været med tidligere«, siger Margaret Kemp. Hun føler sig helt tryg ved afskaffelsen af de nationale, eksternt bedømte test, fordi skolen de senere år har oplevet, at lærernes bedømmelser er blevet så professionaliseret, at de har kunnet forudsige testresultaterne.

kravn@dlf.org

Powered by Labrador CMS