Vi møder os halvt ihjel

Flere positive oplevelser kan få mig til at blive længere, siger Tanja Thiemke

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hun har altid villet være lærer, og hun er enormt glad for sit arbejde. Alligevel er hun ikke sikker på, at hun skal være lærer, til hun er 65.

'Jeg kunne godt forestille mig, at jeg på et tidspunkt vil noget andet. For min egen skyld og for børnenes', siger Tanja Thiemke, der er lærer på Firhøjskolen i Bjergsted Kommune. Hun er 32 år og har været på skolen i otte år. Sammenlagt har hun været lærer i ni år, første år på Bregninge-Bjergsted Skole.

'Da jeg blev lærer, sagde jeg i ti år, men så er jeg blevet så glad for jobbet, at jeg nu siger 12-15 år. Men der har også altid været andet, jeg kunne tænke mig, og jeg håber, at jeg kan finde ud af at holde op, hvis jeg bliver træt af det'.

'Jeg kunne måske godt tænke mig et arbejde engang, hvor hjernen kunne holde fri, når jeg forlod arbejdspladsen, sådan at jeg kunne have min aften for mig selv'.

Ord på frustrationerne

Lærerjobbet er udfordrende, det kræver gåpåmod og en vis form for styrke, mener Tanja Thiemke.

'Jobbet kræver også noget talent for at omgås andre mennesker. Og så lysten til at undervise, selvfølgelig. Det er det fedeste'.

Hun er meget glad for Bjergsted Kommunes projekt om at undersøge lærernes trivsel.

'Jeg er på en enormt god arbejdsplads, men lige før kommunen satte projektet i værk, var der begyndt at være noget mumleri i krogene. Derfor var det et godt initiativ, så vi måske kan få sat nogle større ord på mumleriet. Jeg tror, det skyldtes frustration over de mange møder, vi har som lærere. Møderne puster ofte den sidste luft ud af os, for når vi har mange møder, så kommer der jo også meget forberedelse oveni'.

'Indimellem er jeg nødt til kun at kigge to dage frem i kalenderen. Ellers bliver det for voldsomt'.

Tanja Thiemke forbereder sig ofte på skolen til klokken 15.30 eller 17.30. Så tager hun hjem og spiser, og tit sætter hun sig derefter foran computeren for at forberede sig.

'Hvis man skulle fastholde mig i længere tid, skulle det gøres mere attraktivt. Jeg tænker ikke i kroner og øre, men det ville måske hjælpe nogle at få mere i løn. Jeg vil gerne have gode positive oplevelser. Det giver mig lyst til at fortsætte. Lysten kan drive mig langt', siger hun.

'Til gengæld er det irriterende at være stresset og hele tiden tænke på, om jeg nu når det hele godt nok. For mig vil det betyde noget at få nogle lufthuller til mig selv og til alt det sjove med børnene'.

Hun fortæller, at hun netop har haft et forløb med social træning i 5. klasse, fordi eleverne trængte til det. Men det kræver så, at man bagefter får travlt med at indhente det faglige.

Behov for to lærerordninger

Da Tanja Thiemke begyndte på skolen, blev hun modtaget godt.

'Der er en stor åbenhed her, og jeg fik god hjælp af kollegerne. Men man kunne godt gå et skridt videre og oprette en følordning. Der burde være en pulje til tolærerordninger, sådan at den nye lærer har en at spille pingpong med - én med erfaring. Man hører så meget om nyuddannede lærere, der dropper ud efter kort tid, og hvis en ny lærer kommer på en skole, hvor man ikke taler godt sammen, så siger jeg ak og ve'.

'Når man er ny lærer, skal man finde ud af, hvordan virkeligheden ser ud på skolen, og man står alene med klassen. Det har man ikke prøvet meget i studietiden og i praktikken'.

I det hele taget mener hun, at teamsamarbejde er vigtigt.

'Flere har efterhånden indset, at der er noget godt at hente i teamsamarbejdet. Andre team fungerer dårligere. Men ting tager tid. Lærere, der ikke tidligere har været vant til at dele erfaringer med andre, skal først lære det - og det er de godt i gang med'.

Tanja Thiemke venter forventningsfuldt på fortsættelsen af Bjergsted Kommunes projekt.

'Hvis der ikke sker mere, så er det meget problematisk. Men jeg regner da med, at der må komme nogle resultater, der kan bruges. Interviewene må sige noget, der kan bruges kommunalt. Og vi kan da også bruge resultaterne lokalt på skolen og i vores udviklingsråd. For eksempel synes lærerne her, at vi møder os halvt ihjel. Det må vi prøve at se, om vi kan gøre noget ved'.

hela