Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Børnehaveklassen er blevet mere og mere stillesiddende
i løbet af de seneste fem år, hvor tal og bogstaver har fået
meget mere plads. Og man kan frygte, at udviklingen vil blive forstærket
med en indførelse af en ny læreplan for børnehaveklassen.
Den 4. april havde Danmarks Lærerforening kaldt repræsentanter
for lærere, børnehaveklasseledere, forældre og forskere
til konference om læreplanen.
Og en læreplan for børnehaveklassen er da også en god
idé, mente deltagerne, men kun hvis den bliver rummelig. Formanden
for DLF's pædagogiske udvalg, Jørgen Stampe, pegede
for eksempel på, at en læreplan skal give rum for lokale islæt,
og at man skal holde fast i, at det ikke bare er læse- og skriveplaner.
'Jeg tror helt sikkert, at læreplanen kommer, så nu
er det vores opgave at påvirke udfaldet. Man kunne godt være
bange for, at der går meget tal og bogstaver i den, når der
skal sættes mål for, hvad børnene skal kunne efter
børnehaveklassen. Så vi skal kæmpe for fokus på
det kropslige', sagde han. Og netop det kropslige aspekt
gav anledning til bekymrede miner.
Sid stille
Småbørnsprofessor Stig Broström, Danmarks Pædagogiske
Universitet, har undersøgt fordelingen af aktiviteter i 164 børnehaveklasser,
og han pegede på en klar udvikling.
'Tendensen er, at læsning, skrivning og regning er kommet
ind i børnehaveklassen i meget større omfang. Idræt
og rytmik fyldte ikke meget i 1996, og det fylder stadig slet ikke nok
i 2001. Nu er der endda forskningsmæssigt belæg for, at brug
af kroppen udvikler blandt andet opmærksomheds- og koncentrationsevnen',
sagde forskeren. Ifølge hans tal er den musiske dimension i børnehaveklassen
på stærk retur.
Omfanget af læse-, skrive- og regneundervisning er i hans undersøgelse
gennemsnitligt steget til det dobbelte i børnehaveklassen. Samtidig
er sang, rytmik og formningsaktiviteter kommet til at fylde meget mindre.
Idrætsundervisningen er blevet lidt mere udbredt, men er stadig
ikke oppe på et acceptabelt niveau ifølge Stig Broström.
Den udvikling var ingen af konferencedeltagerne tilfredse med.
'Skole og Samfund går også ind for retningslinjer for
læring i børnehaveklassen, men vi frygter meget, at politikerne
vil satse mere på læsning, regning og skrivning end det pædagogiske
indhold. Vi vil have, at indlæringen skal komme gennem leg',
sagde næstformanden for forældreorganisationen, Solveig Gaarsmand.
Den nyudnævnte formand for Århus Lærerforening, Gordon
Ørskov Madsen, havde også en kraftig opfordring:
'Den politiske situation i dag gør, at vi skal råbe
højt - og starte med det allerede i dag for at få en
læreplan, vi kan stå inde for', sagde han.
Konklusionen blev, at DLF fra nu af skal arbejde for fokus på legen
og det kropslige, så det ikke bliver forsømt i en kommende
læreplan for børnehaveklassen.
Konsulent i Undervisningsministeriet Helle Beknes kunne oplyse, at en
sådan formodentlig bliver gældende fra skoleåret
2004-2005.
Bedre samarbejde ønskes
Undervisningsministeriet følger i øjeblikket en række skolestartsforsøg i kommunerne. I alt 113 kommuner har været
involveret, og de 48 af dem har afsluttet forsøgene. Her har både
skoler og kommuner i overvejende grad været glade for forsøgene
ifølge Helle Beknes, som er konsulent i undervisningsministeriet.
På DLF's konference om børnehaveklassen pegede hun alligevel
på visse problemer. Især lærer-pædagog-samarbejdet
har skabt knaster i projekterne.
Den problemstilling kunne næstformanden for Skole og Samfund,
Solveig Gaarsmand, godt genkende.
'Det ville være meget positivt, hvis lærere, pædagoger
og børnehaveklasseledere kunne blive bedre til at arbejde sammen.
Forældre kan meget nemt mærke, når pædagogerne
kun fungerer som vandbærere for lærerne', sagde hun.
Alle var enige om, at børnehaveklassen handler om at kombinere
det bedste fra børnehaven med det bedste fra skolen og finde en
god balance. Derfor var formanden for DLF's pædagogiske udvalg,
Jørgen Stampe, også positiv over for et styrket samarbejde.
'Der skal være en dialog lærere og pædagoger imellem
med respekt og interesse for hinandens forskelligheder', afsluttede
han.
Forekomst af udvalgte aktiviteter udtrykt i procenter:
Aktivitet | 1996 | 2001 |
Læsning | 39 | 78 |
Skrivning | 25 | 66 |
Regning | 36 | 66 |
Sang | 92 | 68 |
Rytmik | 17 | 11 |
Male/tegne/forme | 87 | 83 |
Idræt | 21 | 36 |
Småbørnsforsker Stig Broström fra Danmarks Pædagogiske Universitet har i 1996 og 2001 spurgt 164 børnehaveklasseledere, hvilke aktiviteter de bruger mest.
Skemaet viser, hvor mange der bruger de udvalgte aktiviteter dagligt eller flere gange ugentligt.