Lang vej igen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er lang vej igen, før tankerne bag reformen af erhvervsuddannelserne er ført ud i livet. Teknologisk Institut har for Undervisningsministeriet undersøgt forsøg i fem regioner, og resultatet er, at reformen stiller en række nye krav til lærere og skoleledere, der af mange føles uvante. Der peges desuden på, at den nye struktur ikke vil give det fulde udbytte, før der er sket en række organisatoriske og pædagogiske ændringer.

En af de store hurdler er, at lærerne fra først og fremmest at være specialister i egne fag frem over skal kunne se deres fag i et bredere perspektiv, og at de skal udvikle deres kompetencer, så de bliver bedre til at gå i dialog med eleverne.

Lærerne mener, at det bliver en stor udfordring at undgå, at eleverne bliver delt i et a- og et b-hold.