Forskning

Faglig stolthed lige meget hvad

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere bevarer deres faglige stolthed, selv når deres skole skal nedlægges. Det viser en ny svensk ph.d.-afhandling om læreres faglige identitet af Håkon Löfgren, født 1968 i Linköbing og selv tidligere lærer. Löfgren har gennemført såkaldte livshistorieinterview med otte lærere, der fortæller om deres erfaringer fra en skole, som åbnede i 1965 i et ghettoområde og lukkede i 2007.

»Det, der overraskede mig mest, var, at de interviewede lærere var så velformulerede, reflekterende og positive. De havde arbejdet på en udsat skole, og den skulle nedlægges. Jeg havde forventet mig håbløshed i fortællingerne, men mødte sådan en enorm drivkraft og glød i erfaringerne som lærer. Fagstoltheden var ikke forsvundet«, fortæller Håkon Löfgren.

Læs interview med Håkon Löfgren på www.skolporten.se og hans afhandling »Det sitter inte i väggarna: Yrkesidentiteter i lärares berättelser om skola och arbete« samme sted