Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering

Uddannelsesbogen 2003

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Karl-Åge Andreasen

152 sider, 62,50 kroner ved enkelteksemplar/ 27,50 kroner ved køb over ti

Forlaget Ole Camåe

Telefon 4817 6282

'Hvad vil du være, når du bliver stor...?', spørger denne bog i indledningsafsnittet. Den unge har hørt det tit og ofte, men når det bliver alvor, er det godt med en slags vejviser i valgprocessen og i det, der vælges imellem. Bogen bringer en oversigt over det danske uddannelsessystem og de muligheder, der åbner sig efter 9. klasse. Der lægges ud med en fremgangsmåde, der kan bringe den unge frem til en række forslag, der skal undersøges nærmere. Man scanner, man grovsorterer, søger konkrete oplysninger og finsorterer. Og så går man i gang. Det er god hjælp til de tvivlrådige. Den unge bringes til at formulere sig. Efterfølgende gennemgås uddannelsessystemet trin for trin. Der fokuseres på specielle områder, blandt andet de kreative uddannelser og de anderledes gymnasieforløb som IB (International baccalaureate), en international studentereksamen. Der udvælges særlige opmærksomhedsfelter til grundigere gennemgang såsom muligheder for specialpædagogisk støtte under uddannelsen. Også problemerne omkring økonomi og boligforhold under uddannelse tages op. De unge, der har udlængsel, kan finde et afsnit om mulighederne ude i verden, både for job og uddannelse. De unge og forældrene kan komme videre i et afsnit om yderligere hjælpemuligheder, og endelig bringes der et uddannelsesregister, hvor man i ultrakort form kan læse om uddannelsen til bestemte jobs. Med ultrakort menes alt for kortfattet. Her er der ikke megen hjælp at hente. Bogen er god at give til eleverne i en klasse. Den er indbydende og skrevet i et sprog, der ikke skræmmer eleverne væk. Man bør dog bemærke, at der i bogen optræder annoncer. Både private firmaer, uddannelsesinstitutioner, fagforeninger og politi og forsvar optræder, men altid med uddannelsesrelevant indhold. Bogen kan dog ikke stå alene. Oplysningerne skal kunne uddybes ved at opsøge viden hos andre kilder. Men den vil virke inspirerende som et fælles grundlag i klassen og vil være god at have med hjem i familien.

Keld Andersen