Debat

En formand kalder til orden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man formelig fornemmer triumfen bag Anders Bondo Christensens indlæg i Folkeskolen nummer 9. Nå, så I troede, at I med forliget i hånden kunne se frem til anstændige og børnevenlige undervisningsvilkår i folkeskolen, så skolen i praksis så småt skulle forvandles til, hvad den ikke har været de sidste halve snese år, nemlig en skole for alle og ikke bare en fortsat forstenet ensgørelsesanstalt. I troede nok, at det ideologiske kvælertag nu skulle løsnes. Men I kan godt belave jer på at tro om. Al den snak om holddannelse har I fået helt galt i halsen. Bare fordi en forligstekst siger, at elevernes udbytte af undervisningen kan danne grundlag for holddannelse, skal I ikke tro, at elevernes udbytte af undervisningen kan danne grundlag for en holddannelse, der tager hensyn til elevernes udbytte af undervisningen. Det ville da også være en alt for nem og logisk tolkning. Ikke sandt. Nej, for holddannelse må slet ikke sættes i værk, før vi er langt inde i skoleåret. Og holddannelser må kun være kortvarige. Dette strider rigtignok groft imod enhver tanke om pædagogik og børnevenlighed. Men det er ideologisk korrekt. Og det er det, der tæller. For I glemmer da ikke det gamle visdomsord om, at i folkeskolen må ingen lære, hvad alle ikke kan lære. Og så må holddannelse kun omfatte enkelte stofområder. Kort sagt. Dan hold, men sørg for, at de ikke virker. Svigt ikke de store ideologiske syner. For hvor ville vi så ende. Hvorfor tror I, vi har haft så megen møje med at bilde snart sagt alle ind, at specialundervisningen i virkeligheden er ren, uanstændig børnemishandling. Lad os nu stå sammen om enhedsskolens forplumrede og fordummende udelthed frem for alt. Dixi.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Svar

Jeg forsøgte i Folkeskolen nummer 9 at beskrive mulighederne i folkeskoleforliget vedrørende brug af holddeling ved loyalt at citere fra lovforslaget. Jeg syntes, det var nødvendigt at kommentere de misforståelser, der øjensynligt var opstået i mange kommuner. Det kan jeg ikke se så meget triumf i.

Anders Bondo Christensen

formand for DLF