Tysk

Super 9

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Steen W. Pedersen

Tekstbog: 168 sider, 218,75 kroner

Arbejdshæfte: 71 sider, 75 kroner

Lærervejledning: 142 sider, 515 kroner

Video: 1.031,25 kroner

Cd: 906,25 kroner

Gyldendal

'Super 9' henvender sig til elever i 9. klasse, men kan sagtens bruges i 10. klasse også.

Personligt er jeg ikke tilhænger af systemer, da de binder og er meget dyr i anskaffelse, men 'Super 9' har da visse kvaliteter, som ikke er til at overse. Tekstbogen fremstår indbydende med spændende illustrationer. Kapitlerne er opbygget på en struktureret måde, der gør dem nemme at gå til. Selve teksterne er informative og interessante, desværre er de delvis svære at læse, da de er trykt på farvet baggrund. Opgaverne er ligetil og giver mulighed for differentiering.

Derimod synes jeg, at grammatiksiderne bagest i bogen er ganske overflødige, da det, efter min mening, er meget nemmere for eleverne at sidde med et lille grammatikhæfte i stedet for en tyk bog.

Også det faktum at gloserne står bagest i bogen, er jeg ikke så vild med. Min erfaring har lært mig, at det er væsentligt hurtigere for eleverne at tilegne sig teksten, når gloserne står lige ved teksten.

Arbejdshæftet blander grammatikopgaver og opgaver, der relaterer til emnerne i tekstbogen. De er lette at gå til, og et hæfte er rart i forhold til de mange kopier, der bliver brugt i dag. Lærervejledningen fylder 142 sider, så er man da fri for at tænke selv, hvis man altså orker at læse alle siderne. Den indeholder også opgaverne til og referater af de to videofilm samt en del ekstra ark med fokuspunkter til de enkelte kapitler i tekstbogen. Desuden evalueringsskemaer til eleverne. Dette synes jeg er en meget god ide, da man kan bruge dem til test efter de enkelte kapitler og evalueringen med henblik på at kunne ændre næste forløb.

De to videofilm refererer til emnerne i tekstbogen, hvilket igen skaber en kontinuitet, men også er nødvendigt, da jeg ikke mener, at eleverne vil være i stand til at forstå skuespillerne i filmsekvenserne uden forudgående kendskab til indholdet.

Materialet er godt og interessant og indbydende for aldersgruppen. Ulempen er, at det er meget omfattende og ikke helt billigt.

Marita Tscherning