Utterslev Skole i København var en af de skoler, der tog hul på de nye forenklede Fælles Mål et år før alle andre.
Utterslev Skole i København var en af de skoler, der tog hul på de nye forenklede Fælles Mål et år før alle andre. 


Undervisningsministeren vil skære ned i antallet af bindende mål

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby vil nu prøve at få de andre partier med på, at antallet af bindende Fælles Mål i folkeskolen skal skæres ned til 1.081.

Publiceret

Fælles Mål

Den danske folkeskole fik nationalt bindende Fælles Mål i 2003,da Ulla Tørnæs (Venstre) var undervisningsminister. Det RadikaleVenstre og SF ville ikke lægge ryg til nationalt bindende mål oggik derfor ud af forligskredsen. Fælles Mål blev revideret i 2009og er nu blevet revideret igen i forbindelse med skolereformen2014.

Måltvist mellem forskere

Hvor mange mål er der egentlig i Fælles Mål? Det diskutererskoleforskerne Jens Rasmussen, Andreas Rasch-Christensen og KeldSkovmand i Folkeskolen og på folkeskolen.dk og i notater,som de sender til hinanden og til Danmarks Lærerforening, KL,Skolederforeningen og de politiske partiers undervisningsordførere.Men det rigtige, officielle antal bindende mål - hvad er det? Detforsøger Folkeskolen at finde ud af.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby vil reducere antallet af bindende Fælles Mål fra de nuværende 3.170 bindende mål til 1.081 bindende mål ved at gøre de såkaldte fase ét-mål frivillige for lærerne. Det vil hun foreslå på næste møde i forligskredsen. I dag er også fase ét-målene bindende.

Baggrunden for denne pludselige udmelding er blandt andet et større opklaringsarbejde, som Folkeskolen har foretaget for at finde ud af, hvor mange bindende mål der rent faktisk er i Fælles Mål.

Skovmand: Absurd og forvirrende

Lektor Keld Skovmand, der med sin optælling har været med til at sætte hele denne afklarende debat om antal mål i gang, ryster på hovedet over de nye meldinger, der nu kommer fra ministeriet.

»Hvordan kan et par mål reduceres til ét? Færdighedsmål og vidensmål er jo to forskellige slags mål. Ingen steder fremgår det - før nu - at man skal regne et målpar for ét mål. Og hvorfor tæller målene i fase ét ikke med? Hvad betyder ordet 'obligatorisk', der står ud for alle faser på Emu?« siger Keld Skovmand.

»Den matematiske fremgangsmåde virker absurd og forvirrende. Hvor der forekommer fire eller seks bindende mål, skal læreren nu kun fokusere på ét. Det kræver vist en tydelig vejledning, hvis alle skal kunne være med«, tilføjer han.

Men nu vil undervisningsministeren så prøve at få igennem i forligskredsen, at kun nogle af målene skal være bindende, mens andre skal være frivillige for lærerne.

Powered by Labrador CMS