"Gå ud fra, at dine kollegers intentioner er gode. Også når de er irriterende"

Psykologisk tryghed på arbejdspladsen er først og fremmest ledelsens ansvar, men menige medarbejdere kan også bidrage ved at have fokus på teamet.

Publiceret

“I princippet skal alle medarbejdere gøre det samme som lederen – minde kolleger om den fælles ambition, lytte oprigtigt og ikke skyde ideer eller kritik ned”.

Sådan siger Harvard-professor Amy C. Edmondson på spørgsmålet om, hvordan man som medarbejder kan bidrage til psykologisk tryghed.

“Alle kan stille et godt oprigtigt spørgsmål, hvor man virkelig ønsker at lære af svaret. Når man gør det, viser man med respekt, at man sætter pris på sin kollegas viden med sit spørgsmål.”

Danske lærere arbejder ofte i team af ligemænd, for eksempel årgangsteam, hvor der ikke er en leder, som blander sig i det daglige arbejde. Det kan der være store fordele ved, men det har også sine egne udfordringer, siger Amy C. Edmondson.

“Når et team fungerer godt, er der ikke alene psykologisk tryghed, der er også et gensidigt ansvar: ‘Vi svigter ikke hinanden. Vi supplerer hinanden’. Team uden en formel leder fungerer til gengæld dårligt, hvis der er flere problematiske personligheder med. Med problematisk mener jeg for eksempel en, som tager al taletiden eller er overbevist om, at han eller hun er den klogeste, som de andre bør rette ind efter. Hvis det er tilfældet, kan det være en hjælp at få en udenforstående til at hive vedkommende til side og tage en snak om det”, siger Amy C. Edmondson.

Ofte er de såkaldte problematiske personligheder ikke klar over, at deres adfærd skaber en dårlig gruppedynamik. De oplever sig selv som hjælpsomme og har de bedste intentioner. Så det er næsten ondt ikke at hjælpe dem med at forstå den effekt, de har, argumenterer Amy C. Edmondson.

“Det kan være en svær konfrontation at tage, og det er lettere ikke at tage den. Men så må man gå tilbage til den fælles ambition, for eksempel at give eleverne de bedste forudsætninger for at klare sig godt i livet. Er den ambition vigtig nok for dig til, at du vil gøre det hårde arbejde? Svaret er meget ofte ‘ja’”.

Teamwork er også hårdt

Hvis det ikke lyder let at skabe psykologisk tryghed i sit team, er det, fordi det ikke er let, understreger professoren.

“Vi har det med at tænke, at teamwork er sjovt. Men vi skal huske på, at teamwork også er hårdt! Det er det bare! Man arbejder uden et manuskript med mennesker, hvis behov og ideer er nogle andre end dine. Det skal vi være ærlige omkring. Det er en olympisk bedrift at blive et godt hold, og det er ikke noget, der sker af sig selv”.

Hendes bedste råd er at have som udgangspunkt, at ens teamkollegers intentioner er gode, og så at have et miks af spørgsmål og udsagn, når man kommunikerer.

“Vi har det alle sammen med at forfalde til bare at tale, men man kan træne sig selv til at blande udsagn og oprigtige spørgsmål. Og vær opmærksom på, at du har blinde pletter, og at dine teamkolleger kan se noget, du ikke ser. Det er givet, at du bidrager med en masse, og det er givet, at du overser noget. Altid”