Folkeskolens leder:

Det var på Frederiksberg

Elevplaner.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en tilfældighed, at det netop var på Frederiksberg, lærerne sagde nej, for hele folkeskolen ulmer af frustrationer.

At det blev elevplanerne, der udløste protesten, er nok ikke helt tilfældigt. Men reaktionen kunne såmænd lige så godt være kommet på grund af én af de mange andre nye dokumentations- og kontrolopgaver, som lærere og skoleledere hele tiden overdænges med.

På Frederiksberg blev elevplanerne den dråbe, der fik vreden til at løbe over, og måske forstår man hvorfor, når man læser borgmesterens reaktion. For hvis hans udtalelser til folkeskolen.dk er typiske, illustrerer de meget godt, at der er langt fra skolerne til rådhuset. Mads Lebech - som ud over at bære den frederiksbergske borgmesterkæde også bærer formandshvervet i KL's løn- og personaleudvalg - forstår ikke lærernes modstand. »En tømrer nægter jo heller ikke at udføre sit arbejde, fordi han finder ud af, at der skal bruges søm i stedet for skruer«, lyder hans kommentar.

Men det handler netop ikke om at banke noget sammen på kortest mulig tid. Lærerne insisterer på at udfærdige elevplaner, som de kan stå inde for. De vil ikke levere en gang overfladisk sjusk, som oven i købet også går ud over kvaliteten på andre områder. Men de vil gerne være med til at forbedre skole-hjem-samarbejdet. De vil udarbejde planer, som elever, forældre og lærere kan bruge. Og det tager tid. De mange dokumentations- og kontrolopgaver stjæler energien og tiden fra lærernes kerneopgave: at undervise. Derfor må der ske en om- eller nedprioritering af andre opgaver.

Så kompliceret og så enkelt er det, og det er langtfra kun et Frederiksberg-problem. Et logisk politikersvar ville være, at undervisnings- eller statsministeren lyttede til kritikken, erkendte fejlen, tog konsekvensen af det og gik i dialog med lærerne. Og som en del af forberedelsen kunne de for eksempel læse Berlingske Tidende fra i fredags, hvor man på lederplads advarede mod, at »offentligt ansatte på alle niveauer bruger mere og mere tid på administrative opgaver i stedet for at bruge kræfterne på det, som de i virkeligheden er ansat til«. »Kontrolsamfundet truer billedlig talt med at æde sig selv op«, skrev den konservative avis og kaldte elevplanerne »symptomatiske for denne udvikling«.

Hvis det ikke er overbevisende nok, kan de passende tale med Det Konservative Folkepartis næstformand, som dagen før til folkeskolen.dk sagde, at man bør se på, om pædagoger og lærere »efterhånden bruger for meget tid på dokumentation i stedet for at undervise eller passe børnene«. De Konservatives næstformand hedder Mads Lebech og er borgmester på Frederiksberg!

-th