Færre er gode nok

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Andelen af svenske elever, som ikke lever op til kravene i grundskolen, er stigende.

Ifølge en statistisk undersøgelse offentliggjort af Skolverket i Stockholm opnåede 22,7 procent af eleverne ikke vurderingen 'godkendt' i alle fag ved eksamen i 1999, hvilket er 2,3 procent flere end året før.

Allerede i 1998 vurderede Skolverket resultatet som utilfredsstillende, og i dag lyder kommentaren fra skolråd Ragnar Eliasson: 'En utveckling åt helt fel håll'.

De dårligere resultater er jævnt fordelt over alle fag. Der er samtidig flere elever, der har opnået meget gode vurderinger. Det sidste tilskrives dog, at lærerne er blevet bedre til at bruge et nyt vurderingssystem.