Debat

Andre pædagogiske boller

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 7 forsøger lektor Steen Larsen sig med et Bagsmækken-smil - eller er det grin - under overskriften 'Den gamle Gardner'. Rigtige professorer på Danmarks Lærerhøjskole holder på uddannelsesteoretikeren Howard Gardner, så lektoren vover næppe et bredt grin i forhold til Gardners fejltagelse, som sammenlignes med Goethes klassiske farvelærebrøler. Altså kun et venligt nedladende smil til Gardner, Mogens Hansen og Niels Egelund fra Lærerhøjskolen.

Sidstnævnte kan så kalde på smilet i anledning af lektor Larsens pædagogiske ambitioner, der halser bagefter en diskussion i Folkeskolens spalter som en anden intellektuel snylter. Og fremkalder det smil eller grin hos læserne?

Det begynder med lektor Larsens orkanvæltede sommerhusfyrretræer og tanken om klimaforandringer på grund af CO2-udslippet fra køer, der hele dagen står og fiser i Australien og New Zealand. Man kunne spørge, om læserne hyler af grin eller smiler overbærende af det fækale barnesprog. Nåh, nej, orkanen kunne også være startet af en ophedet pædagogisk debat om blandt andet ansvar for egen læring, og lektor Larsen fører debatten helt op i stratosfæren. Dette udslip nummer to aftvang måske enkelte læsere et smil, og andre fik et smørret grin i anledning af, at produktet - altså 'ansvar for egen læring' - med lektorens egne ord ikke er andet end luftige bobler. På dette sted må jeg nøjes med at smile skævt for at snerre ud ad den anden mundvig, at så er det jo indlysende, hvorfor Steen Larsen aldrig svarede redaktøren af dette blad, da denne bad om en forklaring på forholdet mellem læring og undervisning og kaldte det ufornuft at påstå, at 'undervisning og læring er to forskellige ting, som har meget mindre med hinanden at gøre, end de fleste tror'. Det tredje Larsenske udslip til klimatologiske forandringer hedder nedskydning af Howard Gardners syv atmosfæriske intelligenser. Når den proces er gennemført, efterlader den kombinationsmangfoldige hjerne os med et spektrum af kompetencer, og så taler vi samme sprog som lektor Larsen. Jeg gad vide, hvem der har den akademiske kompetence her, men det er fristende at smile overbærende eller tage sig et billigt grin, selv om pædagogiske fejltagelser kan være særdeles kostbare for samfundet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvordan vil lektor Larsen og ligesindede mon vride sig i det pædagogiske skind, når de præsenteres for den forskningsbaserede amerikanske uddannelsesteoretiker Eric Hirsch, der betoner, at bred almenviden er vigtigere end undervisningsmetoden, at lærerstyret undervisning er mere effektiv i forhold til ikke-boglige børn, at kritisk holdning er noget, man får af at tilegne sig viden. Der er grund til at takke Folkeskolens redaktion for at gøre opmærksom på andre pædagogiske boller på suppen, for i længden er der ikke megen grin ved en dansk folkeskole, der står i stampe på grund af ubrugelig såkaldt progressiv pædagogik, sagde manden med et smil.

Torben Thomsen

Aars