Den indre fjende

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Problemer med de digitale servicer i skolerne har mange udspring og kan kategoriseres lidt forskelligt.

Hvis problemerne antages at være forårsaget af elever, så er det hærværk. Hvis de er forårsaget af lærere, så er det fummelgængeri; selv om virkningen er den samme: DoS.

Forleden iagttog jeg i SkoleKom begyndelsen til et 'angreb', som kunne være endt med DoS. En fummelgænger - viste det sig - havde sendt en mail til en umådelig lang liste af modtagere.

Fummelgængeren var oven i købet ude i et seriøst ærinde. Han ville gerne have meddelt information om et arrangement til flest mulige - så han prøvede at lave en slags allekald. Det kaldes at spamme - og når det ikke er i kategorien hærværk, er det i hvert fald umådeligt udannet.

SkoleKoms driftscenter blev 'ramt' - og reagerede derfor omgående over for pågældendes kontaktperson. Det førte til, at vedkommende meget hurtigt gik ind og annullerede de afsendte mail. Det kan man nemlig. Vælg Meddelelse og Fortryd send. Så fjernes mailen fra modtagerens (modtagernes) mailbox i SkoleKom. Mail, der er sendt ud på Nettet, kan ikke fortrydes.

Hvis fummelgængeren ikke meget hurtigt havde fortrudt sine mail, var et hav af søvngængere begyndt at optræde som 'medskyldige'. Mange ville nemlig have besvaret brevet. Måske med en sød oplysning om, at det da vist ikke var til dem - eller med en vred frabeden sig yderligere mail.

Og så er Fanden først rigtig løs i Laksegade! Mængden af søde eller vrede mail kan vokse til de kolossale mængder, som fører til DoS.

Hvad skal man da gøre, hvis man bliver udsat for den slags? Ja, man kan jo lade være med at reagere; men eftersom SkoleKom er 'et undervisningsmiljø', er det ikke så hensigtsmæssigt.

Man kan så vælge at reagere direkte til afsenderen - som jo fremgår af mailen. Men kun til afsenderen. Ikke hele den uskyldige Cc: liste. Det er en vældig god vane at checke, hvem man sender svar til. Inden man klikker på Send og luk!

Men det bedste er at henvende sig til SkoleKom, som gerne oplyser den pågældende afsenders kontaktperson. Så henvender man sig til kontaktpersonen, og så bliver der sikkert taget pædagogiske skridt til at forhindre gentagelser.

På samme måde bør man reagere på de allerfleste 'angreb' fra 'den indre fjende' i skolen - som er årsag til de allerfleste DoS. Om så motivet er 'ond vilje', må man i skolen først og fremmest tage pædagogiske skridt. Et af dem er 'skideballen' - andre er samtale, forklaring, klare regler, muligheder for 'udfoldelse' og tillid. Undervisning!

Denne uges NETopNU

er redigeret af Johan Jacobsen