11 bud på læring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogen undervisning nytter. Vi ved det, siger Per Fibæk Laursen, som her giver sine bud på, hvad man skal vide, huske og gøre, for at elevernes læring kan blive en succes: 1. Indholdet er det vigtigste. Hvis man vil have sine elever til at konversere på engelsk, skal man ikke tage udgangspunkt i grammatikken. 2. Udbyttet afhænger hovedsageligt af den lærendes forudsætninger og indsats. 3. Man lærer ved at forsøge at gøre netop det, man vil lære. 4. Uddannelsernes indhold og arbejdsform må være lige så mangfoldige som vores vidensformer og som arbejdsmarkedet. 5. At lære nyt indebærer ændring af noget eksisterende. 6. Klare uddannelsesmål, opdeling af indholdet, hyppige tilføjelser, feedback og forståelsesorienteret dialog fremmer læringsprocessen. 7. Alle kan lære alt. De skal blot have erhvervet de nødvendige forudsætninger og have den fornødne tid til at lære det. 8. Vi har forskellig lærestil og intelligensprofil. 9. En arbejdsom, positiv og støttende atmosfære er vigtig. 10. Rollemodeller i et autentisk miljø er vigtige. 11. At lære og at producere ny viden er ofte forbundet.