Pædagogik

Kom godt i gang med de mange intelligenser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- lærerens arbejds- og kopimappe

Af Susanne Aabrandt

220 sider, 798,00 kroner

Dafolo

Forfatteren skriver i forordet, at arbejdet med de mange intelligenser i skolen både teoretisk og praktisk går hånd i hånd med al anden god pædagogik. Hun opfordrer samtidig læreren til at påbegynde det bevidste arbejde med mange intelligenser ved at tage udgangspunkt i det, læreren gør godt i forvejen.

Materialet, der hovedsageligt består af kopi-/overheadforlæg, er bygget op af en teoretisk og en praktisk del. Forfatteren har i den teoretiske del med løs hånd plukket fængende citater, korte udsagn og beskrivelser af typiske egenskaber ved de forskellige intelligenser fra for eksempel Howard Gardner, Thomas Armstrong og Mogens Hansen. Formålet med det teoretiske afsnit er ifølge forfatteren at klæde læreren godt på til at forklare forældre, kolleger og andre interesserede, hvorfor hun vælger at arbejde bevidst med de mange intelligenser i sin undervisning. Som salgsmateriale fungerer den teoretiske del fint, men jeg savner kritisk stillingtagen, teoretiske refleksioner, didaktiske overvejelser og ikke mindst en guidende rød tråd mellem de mange glimrende forlæg.

Materialet bygger på, at alle mennesker indeholder alle intelligenser, og at alle kan udvikle hver intelligens til et fyldestgørende kompetenceniveau. Undervisningsforlæggene er spækket med ideer til arbejde med blandt andet elevernes opmærksomhed på intelligensprofiler, værksteder, flow, målsætning, evaluering, portfolio, projekter, skole-hjemsamtaler, specialundervisning og læsning.

Alt dette og mere til berører forfatteren på 220 sider, der er sat med meget store typer. Susanne Aabrandt, der formodentlig er en fremragende underviser og kursusholder om emnet, vil alt for meget på en gang, hvilket gør, at for store dele af materialet kommer til at fremstå ureflekteret og postulerende.

Lisbet Steen Højland