Natur/teknik, Tværfagligt

Arif Hossein, ETV, Dhaka

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Instruktion: Ole Tornbjerg

Video, spilletid 28 minutter, 156,25 kroner plus forsendelse

Økonomisk støttet af Red Barnet, Det Danske Filminstitut og Danida

Easy Film A/S

13-årige Arif er flov over, at hans far kun er chauffør på en cykeltaxa - selv stiler han nemlig meget højere med hensyn til fremtidsjob. Filmen foregår i et af Dhakas slumkvarterer, hvor drengen har været så heldig - ud over sin skolegang - at få arbejde som cykeltaxamaler og børnejournalist på en tv-station.

Med dette som udgangspunkt tager denne dokumentarfilm fat på at beskrive børnearbejde blandt storbyens børn. Vi følger Arif i hans hverdag, og gennem arbejdet som journalist besøges en række arbejdspladser, der beskæftiger børn. Målet for tv-stationens initiativ er at skabe bedre arbejdsbetingelser og gøre det lettere for børnene at komme i skole.

Scenerne virker på mig ofte meget kunstige, langtrukne og opstillede, og der er en overflødighed af gadebilleder, der blot viser tæt trafik i storbyen. I indholdet reklameres uden yderligere forklaring for organisationerne Red Barnet og Unicef - og da filmen ikke ledsages af nogen som helst metodisk eller faglig information, er det desværre helt op til underviseren at forberede dette. Hvis det gøres, så vil denne film fint kunne inddrages i undervisningsforløb på de mellemste klassetrin om den helt nødvendige problematik: børnearbejde på såvel nationalt som globalt plan.

Filmen kan købes hos Det Danske Filminstitut eller sandsynligvis lånes via dit amtscenter for undervisning. Red Barnet har en hjemmeside om børnearbejde, www.boernearbej-de.dk, der kan anvendes til at sætte 'Arif Hossein' ind i en større undervisningsmæssig sammenhæng, uden at den dog giver direkte anvisninger på netop denne films brug. Isoleret set er jeg bange for, at denne film nemt drukner i mængden af massivt støttede materialer fra forskellige organisationer, og jeg undrer mig gang på gang over, at der ikke stilles større krav til at følge en sådan produktion helt ud i klasselokalet.

Kaare Øster