Tirsdagstrængsel

Svært at finde plads og ro til møder på stor Roskilde-skole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er pariserlinser, cognacbønner og vindruer på bordet i det lillebitte mødelokale. Klokken 14.30 starter nemlig selve det stiftende møde i Absalons Skoles trivsels- og traditionsudvalg, og slik og vindruer er som bekendt et godt bidrag til den almindelige trivsel. Skolen har manglet sine egne traditioner, siden den i 1990 blev slået sammen med en naboskole. Ideer er der masser af - for eksempel at hele skolen med 610 elever og 100 voksne skal til julegudstjeneste i Roskilde Domkirke.

De fire udvalgsmedlemmer er blandt de mange grupper, der har valgt denne tirsdag eftermiddag til at få afviklet møder, inden samtlige skolens ansatte klokken 17.15 skal til Pædagogisk Råds-møde i festsalen. Ved en computer i et lille trangt tremandskontor sidder Per Skovsgaard og søger på Statens Filmcentrals Internet efter gode film om besættelsen.

'Jeg har været på ekskursion med min 5. klasse, og så skal jeg lige ordne nogle ting, inden jeg skal være på kredskontoret klokken 15. Vi skal nemlig have planlægningsmøde i 5.-årgang-teamet i morgen om et besættelsestema, og jeg har så påtaget mig at finde ud af, hvilke film vi kan bruge'.

Per Skovsgaard går meget sjældent hjem før klokken 14.30, som regel er den 15-16, og som tillidsrepræsentant har han så også opgaver på kredskontoret. Denne uge er ekstra slem - mandag aften var der klasserådsmøde til klokken 22, og tirsdag er han så ikke hjemme før efter Pædagogisk Råds-møde, der er sat til at slutte klokken 19.15. Onsdag varer det ugentlige møde i lærerteamet på 5. årgang kun halvanden time, for derefter er der møde i skolens forretningsudvalg. Tirsdag er dette års faste mødedag, hvor al undervisning slutter klokken 14, og ingen har årskurser på Lærerhøjskolen, men der holdes også masser af møder på andre dage.

Tillidsmandsskrivebord

Per Skovsgaard har været lærer i fem år, og de sidste tre har han oplevet, at der er blevet mere og mere trangt på lærerværelset og de tilstødende lokaler om eftermiddagen. De fire computere på biblioteket er ofte optaget af lærere, der forbereder sig, og grupper af lærere finder sammen i forskellige hjørner for at holde møder om en klasse. Selv priser Per Skovsgaard sig lykkelig for tillidsmandsskrivebordet på kontoret, som han deler med skolevejlederen og afdelingslederen. Det giver i det mindste mulighed for at have nogle bøger og papirer liggende.

På Absalons Skole tilhører alle lærere mindst ét team, men det er forskelligt, hvor meget man udnytter muligheden for at planlægge og forberede sig sammen. På 5. årgang, hvor Per Skovsgaard er klasselærer, arbejder lærerne tæt sammen. Sidste onsdag brugte de teammødet til at udvikle et rollespil om besættelsen, hvorefter de fordelte en række konkrete opgaver.

Måtte tage et lån

Tove Krøger er også klasselærer i 5. klasse, og hun skal have klaret nogle opringninger i forbindelse med besættelsesprojektet. Men det bliver først i aften, når hun kommer hjem. Alligevel sidder hun denne tirsdag eftermiddag på lærerværelset, spiser en pålægsburger og en appelsin og laver noget forberedelsesarbejde. Hun kan dårligt nå hjem til Jyllinge inden musikudvalgsmødet klokken 16, så hun udnytter blandt andet tiden til at få kopieret nogle papirer.

Tove Krøger har taget et lån på 20.000 kroner for at købe en computer.

'Man kan jo ikke skrive i hånden til forældrene længere, og man skal udarbejde handlingsplaner for hver elev, som skal evalueres løbende. Det tager også et par timer at lave en ugeseddel til klassen, som de får med hjem, hvor man tidligere bare havde et skoleskema, der gjaldt hele året. Det sparer utrolig meget tid, at jeg nu har fået en computer hjemme i stedet for at skulle vente på at kunne komme til på en af skolens', fortæller hun.

Som musiklærer har Tove Krøger også brug for det hjemlige klaver til sin forberedelse. Når hun øver sig på nye sange, foretrækker hun at gøre det for sig selv.

Giver styrke

Tove Krøger blev lærer i 1975, og hun bruger meget mere tid på skolen i dag end dengang:

'Samarbejdet med andre lærere tager godt nok meget mere tid, men det er alligevel ikke nær så stressende. Man kan græde ud hos hinanden og inspirere hinanden. Jeg tæller ikke så meget tid som energi - og jeg synes, teamarbejdet giver ny energi'.

Tove Krøger har løbende møder i fire forskellige teamsammenhænge, 5. klasse, 5. årgang, musiklærerudvalget og tysklærerudvalget. Men hun vil også have tid til den individuelle forberedelse. Et krav om, at man skulle blive på skolen halvanden time efter skoletid, kunne hun sagtens leve med, for det ville ikke være anderledes end i dag, men den samlede tid til forberedelse må overenskomstforhandlingerne ikke pille ved - den rækker i forvejen ikke til det arbejde, der skal gøres.

TIl de heraf 54 lærere, er der ét rum med computere foruden dem på biblioteket, ét lille mødelokale og to forberedelseslokaler, som ikke er ret populære, fordi de ikke ligger særlig hensigtsmæssigt. Så de fleste bruger lærerværelset, selv om det er svært at koncentrere sig om sine papirer eller om et møde i et stort travlt lokale.

'Som byskole ligger vi meget klemt inde, så jeg har svært ved at se, hvor de ekstra kvadratmeter skulle komme fra, hvis vi skulle have en tilstedeværelsespligt. Men jeg har da hørt enkelte trætte kolleger sige, at de hellere ville være her fra 8 til 16 uden aftenmøder, hvis de så kunne smide skoletasken heroppe, inden de gik hjem', siger Per Skovsgaard.

Arbejdstidsaftalen diskuteres meget på lærerværelset.

'Hvis de mener, at vi skal blive bedre til at lære børnene at læse, regne, blive iværksættere og praktisk-musiske og så videre - så kan det ikke passe, at vi ikke skal have lov at forberede os', siger han.