Pædagogerne har det, men ikke lærerne

På pædagoguddannelsen har modulet »Køn, seksualitet og mangfoldighed« i flere år været obligatorisk for alle studerende. På læreruddannelsen er det ikke et selvstændigt modul.

Publiceret

UNDERSKRIFTER FORSEKSUALUNDERVISNING

Foreningen Sex og Samfund har netop startet enunderskriftindsamling for seksualundervisning på læreruddannelsen.I forbindelse med sagen, hvor 1.004 unge er blevet sigtet fordistribution af børneporno, har foreningen Sex og Samfund starteten underskriftindsamling for at overbevise politikere om, atseksualundervisning skal være obligatorisk på læreruddannelsen.

»Lærere skal rustes til elevers digitale liv«, skriver Sex ogSamfund i forbindelse med underskriftsindsamlingen, der skal råbepolitikerne op, så seksualundervisningen får bedre vilkår.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hun peger desuden på, at identitetsdannelse, herunder seksuel identitetsdannelse, indgår som en del af læreruddannelsens fagområde, der hedder lærerens grundfaglighed, så lærerne kommer ikke ud på skolerne uden at have stiftet bekendtskab med problematikken. Desuden peger hun på, at der kan være nogle specialiseringsmoduler i emnet ude på de enkelte uddannelsessteder.

Det svar er Line Anne Roien ikke tilfreds med. På den ene side kan det ganske vist ses som en fordel, at lærernes uddannelse inden for seksualitet og køn integreres i de almene pædagogiske fag, fordi de i så fald kan gennemsyre de generelle pædagogiske diskussioner om skolen. På den anden side risikerer disse aspekter let at blive overset og genstand for tilfældige og sporadiske drøftelser, der afhænger af de enkelte undervisere og studerende. Hun understreger, at eleverne ikke kun lærer om seksualitet, krop og køn, når de har seksualundervisning på skemaet - læring om dette foregår overalt i skolen:

»Viden om dette og kritiske pædagogiske kompetencer til at reflektere og handle i forhold til de perspektiver på skolen er vigtigt«, siger hun.

Hun mener, at lærere og skoleledere skal have blik for dette, og det ville de kunne få gennem uddannelse og efteruddannelse.

»Det ville potentielt give en mere rummelig folkeskole. Der er masser af muligheder for at integrere det i alle timer, i frikvartererne, i omklædningsrummet og på lærerværelset«, siger hun. »Det skal lærere og skoleledere have blik for, og det ville de kunne få gennem uddannelse og efteruddannelse. Det ville give en mere rummelig folkeskole«, siger Line Anne Roien.

Powered by Labrador CMS