Kommunen indskærper: Skole med niveaudeling skal overholde loven

Dueholmskolen i Nykøbing Mors erkender at bevæge sig på kanten af loven med sin niveaudeling i tre fag i 8. og 9. klasse. Det har fået Morsø Kommune til at indskærpe, at loven skal holdes, så nu vil skolen evaluere elevernes placering hvert kvartal.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er øget mulighed for holddeling i 8. til 10. klasse, og det benytter Dueholmskolen sig af til konsekvent at inddele eleverne i 8. og 9. klasse på A-, B- og C-niveau i engelsk, tysk og matematik.

Loven kræver, at der ved holddeling sker en løbende evaluering hen over året, men når eleverne på Dueholmskolen først er placeret, er det meget svært for dem at skifte niveau. Dermed bevæger skolen sig på kanten af det lovlige, erkender viceskoleleder Claus Bo Staudt Hansen i Folkeskolen i denne uge.

Det får formanden for Thy-Mors Lærerkreds, Philip Lehn Brand, til at reagere.

"Kravet om en fortløbende evaluering betyder, at alle elever på en årgang skal i spil, men det er mere end vanskeligt for eleverne på Dueholmskolen at flytte niveau. Med afsæt i viceskolelederens udsagn i Folkeskolen vil vi høre, hvad kommunen siger til skolens fremgangsmåde", siger han.

Skolen vil ændre praksis

Kommunen har allerede handlet, fortæller Walther Mikkelsen, formand for børne- og kulturudvalget.

"Vi har indskærpet over for skolen, at den skal være 100 procent opmærksom på at overholde loven. Det mener vores skolechef også, at den gør, men det kan være nødvendigt at indskærpe den slags en gang i mellem. Skolen skal løbende evaluere på, om eleverne går på de rigtige hold", siger udvalgsformanden, der er valgt for Morslisten.

Skolechef Peder Hanghøj bekræfter, at skolen efter hans opfattelse overholder loven.

"Skolens leder, Jørgen Madsen, fortæller mig, at skolen evaluerer af og til, og så skifter elever hold. Det er indlysende, at loven skal holdes, selvfølgelig skal den det", siger Peder Hanghøj.

Ikke desto mindre mener viceskoleleder Claus Bo Staudt Hansen, at skolen bliver nødt til at ændre praksis efter den kommunale indskærpelse.

"Det bliver formentlig noget med, at vi vil evaluere eleverne hvert kvartal, men vi har endnu ikke besluttet, hvordan det skal foregå i praksis. Hyppigere evalueringer kan føre til et øget skifte mellem holdene, og det vil give mere dynamik i undervisningen" siger han.

Problematisk, at ledelsen tilsidesætter forskningen

Kredsformand Philip Lehn Brands største anke er, at eleverne er bundet fast på det niveau, de bliver sat på i begyndelsen af skoleåret. Men det bekymrer ham også, at ledelsen - som viceskolelederen udtrykker det - ikke har "megen fidus" til blandt andet Pisa, der viser, at stærke elever trækker deres svage kammerater med op uden selv at blive svækket.

"Når vi hele tiden får at vide, at folkeskolen skal bygge på evidens, er det problematisk, at en skoleleder tilsidesætter gældende viden. Vi har én gang drevet folkeskole efter, hvad vi synes og mener, og det er vi blevet beklikket for. Så der skal vi ikke hen igen. Derfor er det et problem, at man gør det på Dueholmskolen", siger Philip Lehn Brand.

Udvalgsformand Walther Mikkelsen vil imidlertid ikke gribe ind.

"Jeg har både hørt gode argumenter for og imod niveaudeling, og jeg anerkender, at der er forskellige holdninger. Men hvis vi fra politisk side dikterer, hvordan skolen skal tilrettelægge undervisningen, blander vi os i skolebestyrelsens kompetence".