Lærerstuderende laver gruppearbejde

Nyt udspil: 18 forslag skal få flere til at uddanne sig til lærer

Danske Professionshøjskoler lancerer i dag et udspil, der skal få flere til at uddanne sig som lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver. I udspillet er der også fokus på, hvordan lærere kan få efteruddannelse med praktik.

Publiceret Senest opdateret

Danmark vil mangle mere end 35.000 sygeplejersker, pædagoger, lærere og socialrådgivere i 2030. Samtidig er søgningen til de fire store professionsuddannelser på velfærdsområdet faldet med hele 21 pct. sammenlignet med 2019.

Sådan lyder tallene i en analyse fra Damvad Analytics, som Danske Professionshøjskoler henviser til, når forkvinde i Danske Professionshøjskoler Camilla Wang forklarer, hvorfor det er vigtigt at tænke nyt for at få flere til at uddanne sig til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver.

Se hele udspillet

Danske Professionshøjskoler: Danmark mangler sygeplejersker, pædagoger, lærere og socialrådgivere - 18 forslag, der skal styke rekrutteringen til de fire store professionsuddannelser inden for velfærdsområdet. Find anbefalingerne her

"Jeg tror på, at uddannelserne til fx pædagog, lærer og sygeplejerske har et langt større potentiale. Men det kræver, at de opfattes som ambitiøse og attraktive, og som nogle der fører til et godt liv med masser af muligheder. Med vores udspil bringer vi nu 18 helt konkrete uddannelsesforslag ind i debatten om, hvordan vi får flere unge og voksne til at vælge uddannelserne til og også blive i faget efter endt uddannelse", siger Camilla Wang på Danske Professionshøjskolers hjemmside.

De 18 forslag, spænder vidt eksempelvis fra at øge gymnasieelevers kendskab til professionsuddannelserne til at sikre flere uddannelsesveje til at blive fagprofessionel. Eksempelvis peger der på, at der skal udvikles tydelige karriereveje, således, at lærere eksempelvis kan blive eksperter i inklusion, matematik eller teknologiforståelse. Der peges også på , at der skal udvikles efteruddannelse med praktik.

"Det skal sikre, at fx. læreren kan afprøve nye kompetencer i special­pædagogik i en arbejdshverdag og få feedback fra en vejleder", står der i oplægget.