Sune Rene Jeppesen og Carima Abdalla er samfundsfagslærere på Stengård Skole. De har ikke fået fagfaglig efteruddannelse i henholdsvis 17 og 23 år som lærere.

130 efteruddannes i samfundsfag: "Vi trængte til et selvvalgt, fagfagligt kursus"

EU og sociale medier er de to hovedtemaer på Danmarks Lærerforenings fagkurser i samfundsfag, der løber af stablen over hele landet de næste måneder.

Publiceret

Carima Abdalla blev uddannet lærer i år 2000, og siden da har hun ikke fået efteruddannelse i samfundsfag.

Derfor skyndte hun sig at slå til, da hun så, at netop samfundsfag er et af de fag, Danmarks Lærerforening med en millionbevilling fra A.P. Møller Fonden i ryggen tilbyder i alt fem fagkurser i fordelt ud over landet fra oktober til februar.

Der opfordres til, at man tager flere lærere afsted fra samme skole. Derfor har hun inviteret kollegaen på Stengård Skole i Gladsaxe Kommune Sune René Jeppesen med. Han har heller ikke fået efteruddannelse i samfundsfag, siden han blev uddannet i 2006.

”Vi trængte til et selvvalgt, fagfagligt kursus og ikke et, skolen eller kommunen har bestemt, som handler om en bredere metode. I vores kommune har der for eksempel været gjort en del ud af Synlig læring, så det har der været investeret en del i kurser i. Men det handler om strategier – ikke om fagfagligt indhold”, siger Sune René Jeppesen.

Temaerne på fagkurset er sociale medier og EU. Begge er temaer, som lærerne oplever det kan være svært at løfte i undervisningen. Og som de derfor glæder sig til både at få mere viden om og konkrete redskaber til at undervise i.

”Når det kommer til EU, er jeg ofte udfordret på at gå fra 'helikopteren' og så ned og kunne gøre undervisningen relevant for teenagere i 8. og 9. klasse. Jeg håber at få gode ideer til at gøre det mere nærværende”, siger Carima Abdalla.

Lisa Lisa er altid med

Danmarks Lærerforening har blandt andet udbudt fagkurser i praktisk/musiske fag og i  samfundsfag og kristendomskundskab.

På hvert af kurserne er der to undervisere, der til daglig underviser på en læreruddannelse. I samfundsfag er det lektor Mette Damgaard Jørgensen fra UCL og lektor Carsten Linding Jakobsen fra Via.

Sidstnævnte har en dukke, der hedder Lisa Lisa, som er med i alle hans undervisningstimer om EU – og også i dag på Krogerup Højskole.

Carsten Linding Jakobsen og Mette Damgaard Jørgensen er lektorer og undervisere på kurset.

I dag er det tænkte eksempel, undervisningen tager udgangspunkt i, at Lisa Lisa skal ud og bade, men vandet er ulækkert.

Hun ringer til borgmesteren, der henviser til direktøren for kommunens rensningsanlæg, som svarer, at man lever op til gældende regler. Og hvor kommer de regler så fra? En hel del af dem fra EU.

Lisa Lisa er et af Carsten Linding Jakobsens bud på, hvordan man gør EU konkret og relevant for eleverne.

”Når man har om EU, er det under overskriften 'institutionslære'. Så gennemgår man kommissionen og ministerrådet, og så er eleverne eller de studerende faldet i søvn. Det handler om at finde en problemstilling, der på én og samme tid er hverdags-, samfunds- og samfundsfagligt relevant”, siger han.

Sparring om fag 

Ideen med undervisningen på kurset er, at lærerne både skal komme hjem med opdateret viden og med konkrete ideer til undervisningen.

Og så skal de have lov til at udnytte den sjældne mulighed for at sparre med kollegaer fra hele landet, der underviser i samme fag som dem selv.

”Programmet tager fat i nogle basisfaglige, aktuelle problemstillinger i henholdsvis EU og sociale medier. Didaktisk fokuserer vi på kritisk tænkning, sammenhænge og begrebsarbejde”, siger Mette Damgaard Jørgensen og tilføjer:

”Det skal lærerne operationalisere deres undervisning efter, men det er der ikke mange didaktiske handlingsanvisninger til. Og så bliver det nemt nogle mål, der er meget abstrakte. I en travl hverdag står man meget alene med det. Så ideen er at få både en samfundsfaglig og en fagdidaktisk diskussion op at køre. Så vi gennem vidensudveksling kan få gjort nogle abstrakte temaer konkrete”.

Programmet byder på oplæg fra de to undervisere om hvordan man begrunder valg af indhold i undervisningen og om sociale medier som sociologisk fænomen. Herefter er der diskussion i plenum. Det er den del af programmet, der handler om ”at komme op i helikopteren”, forklarer de to undervisere.

Og så er der det, lærerne skal kunne bruge direkte i undervisningen. Her byder programmet blandt andet på produktion af tegneserier om EU og en tretrinsmodel om begrebstilegnelse, man kan bruge direkte i forberedelsen af undervisning om sociale medier.

”Men lærerne er erfarne og ved allerede en masse om, hvad der fungerer. De erfaringer skal vi bruge og sætte i en kontekst. Det er vigtigt, de får tid til at reflektere og relatere indholdet til de erfaringer, de har i forvejen. De er meget vigtige”, siger Mette Damgaard Jørgensen.

Carsten Linding Jakobsen supplerer:

”Det handler om at være sammen med kollegaer om indholdet i faget – ikke om hvem der skal hvad i uge 45”.