Debat

Bevar Center for Børnelitteratur i København

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Skolebibliotekarer tager kraftigt afstand fra planerne om at flytte Center for Børnelitteratur fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), København, til Aarhus.

Efter 12 års grundigt og eksemplarisk arbejde er det lykkedes at opbygge et forsknings-, uddannelses- og formidlingsmiljø, der nu står i fare for at blive splittet til atomer. Alt tyder på, at man ved en flytning skal begynde forfra, idet der ikke er særligt mange forskere på feltet at tage af.

Det er planen, at centret for fremtiden skal være en del af de æstetiske fag på Aarhus Universitet i et miljø, der hovedsageligt uddanner gymnasielærere og kommunikationsmedarbejdere. Disse grupper har ikke det store behov for at studere børnelitteratur.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det danske børnelitterære miljø er lille, og efteruddannelsen og videreuddannelsen i form af master i børnelitteratur af skolebibliotekarer og lærere inden for området finder rent faktuelt kun sted på Center for Børnelitteratur. Det er derfor tvingende nødvendigt, at Center for Børnelitteratur forbliver på DPU, København, hvor der forskes i didaktik og pædagogik.

De faggrupper, der først og fremmest får forøget deres viden og formidlingsmæssige kompetencer på grundlag af centrets arbejde, er lærere, pædagoger, skolebibliotekarer og bibliotekarer. Det forekommer helt absurd - først og fremmest af den grund - at tilknytte centret til faggrupper, der stort set ikke har brug for børnelitteraturen i deres arbejde.

På DPU, København, findes også det pædagogiske bibliotek med den store og unikke børnebogssamling, der er tæt knyttet til den børnelitterære forskning og formidling.

Det er også helt uvist, hvad der sker med Forfatterskolen for Børnelitteratur, som centret er forpligtet til at drive.

Endelig synes det i disse netværkstider helt oldnordisk og kan ses som et udtryk for imperiebyggeri fysisk at flytte et center fra det sted, hvor det helt naturligt hører hjemme. Det er en komplet uforståelig beslutning.