DLF mener: DLF støtter vores britiske kollegaer

Publiceret Senest opdateret

Lærerne i Storbritannien strejker for mere i løn og for bedre arbejdsforhold. Lærerne fortæller om flere og flere elever i klasserne på grund af nedskæringer, og om at det bliver sværere og sværere at rekruttere uddannede lærere til skolerne på grund af dårlige arbejdsforhold og en løn, der slet ikke følger med inflationen.

TUC, de britiske fagforeningers hovedorganisation, har opgjort lønnen for en gennemsnitlig offentligt ansat til, hvad der svarer til 1.700 kroner mindre om måneden end for ti år siden. Regeringen har foreslået en lønstigning på cirka fem procent, men da priserne stiger med cirka ti procent, er det forslag blevet afvist af såvel lærernes som andre offentligt ansattes fagforeninger.

1. februar var mere end halvdelen af skolerne i England lukket, fordi over 100.000 lærere strejkede, og ifølge BBC har strejken omfattet i alt op mod en halv million lønmodtagere – lærere, sygeplejersker, ambulancereddere og togpersonale. De omfattende arbejdsnedlæggelser er fortsat gennem februar måned, og lærernes fagforeninger har varslet strejker igen 28. februar.

Vi ved, at det er svært at lade elever og forældre i stikken for at strejke. Det er den sidste udvej, når alt andet er forsøgt, men vores engelske kollegaer har set sig nødsaget til at markere, at der skal skrides ind “to save our schools”. De er ganske enkelt bekymrede for undervisningens kvalitet i fremtiden, hvis der ikke tages et stærkere politisk ansvar for, at det bliver attraktivt at arbejde som lærer. Beslutningen om at gribe til strejker er taget på baggrund af overvældende flertal blandt lærerne. Omkring 90 procent stemte for at strejke i begge de to store britiske lærerfagforeninger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I DLF har vi sendt en støtteudtalelse til vores britiske kollegaer. Vi skriver blandt andet: “Well educated teachers are the cornerstone of our education systems, and without quality in education there can be no well-functioning societies and, in the end, no real democracy. Your government refuses to engage constructively in negotiations with you, and that is a big mistake”.

Gode skoler med høj kvalitet i undervisningen kan kun opnås, hvis der er et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem myndigheder og lærernes organisation. Det burde være indlysende, men i stedet for at møde de britiske fagforeninger i reelle forhandlinger gennemfører den britiske regering i disse dage en lov om et minimumsniveau for offentlig service, som reelt betyder, at man i højere grad risikerer fyring, hvis man deltager i en strejke. Den lov mødes også med protester i de kommende dage.