Hvornår er det bedst at introducere bogstaver i algebra for de yngste elever?

Matematikdidaktik om bogstavers rolle i algebra på de yngste klassetrin

Matematikdidaktik.dk fra NCUM – Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning – præsenterer nu sine første emner fx til debat i fagteamet. Nemlig tre holdninger til hvornår man introducerer bogstaver i algebra.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

NCUM har temaer til grundskole, dagtilbud, gymnasier, erhvervsskoler og på tværs af uddannelsestrin. På sitet ligger nu tre holdninger til hvornår man introducerer bogstaver i algebra. "Vi bør vente", er en af holdningerne, som nogle forskere giver udtryk for. "Vi bør bygge bro til variabel forståelse ved skolens start", lyder en anden holdning. Den tredje er "Vi bør introducere variable fra skolens start".

Læs mere

matematikdidaktik.dk