Anmeldelse

Undervisning af tosprogede elever i almindelige klasser

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

UFE's blad og dette temanummer henvender sig til undervisere af tosprogede elever. De fleste tosprogede børn går i den almindelige folkeskole i almindelige blandede klasser og har almindelige lærere, der ikke er medlem af UFE, så temanummerets indhold vedkommer bredt.

Hæftet indeholder meget grundige artikler om udvikling af ordforråd, sproget i matematik, engelsk og tysk for tosprogede, sproglig bevidsthed, ideer til indskolingsmateriale, undervisningsdifferentiering, kreative materialer og muligheder, 10. Europaklasse, to-lærer-nødvendigheden, modersmålslærere, ideer til mellemste og de ældste.

Alle forfattere har en masse praktisk erfaring, som de øser af. Flere også nogle teoretiske overvejelser over dansk-som-andet-sprog.

Nogle af hæftets ideer kan bare plukkes, andre af ideerne bygger på så krævende en forberedelse af undervisningsdifferentieringen, at en almindelig UFØ-lærer som undertegnede giver op på forhånd og konkluderer: hvis de tosprogede elever skal integreres, skal de fortsat gå i den almindelige kommuneskole, og derfor nytter det ikke noget, at lærerne afkræves en specialuddannelse og et ekstraarbejde, som ingen får tid eller penge for.

Ellers skal børnene samles på specialskoler - ghettoskoler? - med mindst dobbeltnormering, og det er der vist ingen, der ønsker?