Anmeldelse

Dansk talesprog i praksis

Øvelser med sproghandlinger og talesprogsvendinger

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er et godt hjælpemiddel til systematisk at hjælpe tosprogede elever til at anvende dansk sprog hensigstmæssigt. Ved hjælp af fokus på det talte sprog, på almindeligt anvendte sproghandlinger og talesprogsvendinger.

Sproghandlinger er handlinger, der udføres ved hjælp af sproget, for eksempel bede om noget, spørge om noget, foreslå noget. Både disse og talesprogsvendingerne findes i differentierede øvelser, der rummer såvel begynder- som mere avancerede niveauer.

I bogen er der righoldige eksempler på, hvordan man kan træne talesproget. Kapitel et gennemgår sproghandlinger, der bruges til at udveksle informationer, for eksempel at forklare hensigter, at beskrive og at checke oplysninger. Kapitel to rummer eksempler på sprogbrug, der regulerer handlinger som at overtale nogen, at tilbyde noget, at forbyde nogen noget. Og kapitel tre behandler udtryk for holdninger og følelser, for eksempel vurdering af noget, undren over noget og skepsis. Alle eksemplerne praktiserer og træner først og fremmest det talte sprog, men giver også mulighed for at øve skriftsproget og den dermed forbundne grammatik. Lærervejledningen, der findes bagest i bogen, giver eksempler på undervisningens tilrettelæggelse.

Samtlige kapitler har eksempler, der er varierede og nuancerede, det vil sige de indeholder både enkle og mere komplicerede vendinger, der dog alle er udtryk for typiske talesprogsvendinger. Dermed vises, hvordan forskellige talehandlinger kan udføres på dansk. Der er eksempler på direkte og klare sproglige vendinger og på mere forsigtige udtryk, der viser eleverne, hvordan de henholdsvis kan forstærke og nedtone deres sprog.

Til bogen findes et lydbånd, en facitliste og et sæt opgavekort.

Med sine mange eksempler på talesprog er materialet et godt supplement til undervisning i dansk som andetsprog i folkeskolen.