Tosprogede får elendig undervisning

80 procent af lærerne, der underviser i dansk som andetsprog, er ikke uddannet i faget, viser undersøgelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tosprogede elever har dårligere skoleresultater end elever med dansk oprindelse, og undervisningen i dansk som andetsprog er præget af vilkårlighed. Omkring halvdelen af de tosprogede elever modtog i 2002-03 undervisning i dansk som andetsprog, men undervisningen er helt afhængig af, hvilken kommune eleven bor i, hvilken skole eleven går på, og endda hvilken klasse eleven går i.

Hverken kommuner eller skoler har overblik over undervisningens omfang, viser en undersøgelse fra UC2, videnscenter for tosprogethed, og Kleo, videnscenter for blandt andet kompetence.

Evalueringen konkluderer, at der er grupper af tosprogede elever, der ikke modtager den undervisning i dansk som andetsprog, som de har behov for, og som de ifølge loven har krav på. Der sker heller ikke en systematisk vurdering af elevernes behov for undervisning i dansk som andetsprog, men senere i elevernes skoleforløb viser det sig, at flertallet af de medvirkende skoler anser det for nødvendigt at tilbyde faget til de tosprogede elever.

Dansk som andetsprog gives langt de fleste steder som et selvstændigt undervisningstilbud og er ikke integreret i den øvrige undervisning. Det betyder, at eleverne går glip af anden undervisning, fordi lektionerne i dansk som andetsprog ikke er planlagt i sammenhæng med den øvrige undervisning.

Magtesløse lærere

Desuden dokumenterer undersøgelsen, at 80 procent af de lærere, der underviser i faget, hverken er uddannet til det eller har fået efteruddannelse i faget. Flere lærere har i undersøgelsen givet udtryk for en følelse af magtesløshed over for opgaven med at undervise tosprogede elever.

Gennemsnitskarakterer ved 9. klasses afgangsprøve i 2003 viste, at tosprogede elever ligger et halvt til et helt karakterpoint lavere end elever med dansk oprindelse.

Rapporten konkluderer i øvrigt, at lærerne og skolerne opfatter elevernes ikke-danske oprindelse som så problematisk, at de nedjusterer de mål og forventninger, de har til eleverne, hvilket bidrager til de tosprogede elevers dårligere skoleresultater.

Derfor anbefaler evalueringen, at Undervisningsministeriet overvejer at udstikke klarere forpligtelser for kommunerne om faget dansk som andetsprog, og at ministeriet indskærper de eksisterende forpligtelser, som kommunerne har.

Dansk som andetsprog bør styrkes i læreruddannelsen, og kommunerne bør sikre opkvalificering af ledere og lærere, så de bliver bedre til at planlægge og undervise de tosprogede elever, siger evalueringen.

hlauritsen@dlf.org