Modersmål styrker tosprogede

Tosprogede, der bliver undervist i både dansk og deres modersmål, taler bedre dansk og har flere venner end andre tosprogede

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Modersmålsundervisning betaler sig. Tosprogede elever bliver bedre til dansk og klarer sig bedre socialt, hvis de bliver undervist både på dansk og på deres modersmål. Til gengæld mangler der tosprogede lærere med en dansk lærereksamen. Det er nogle af konklusionerne på en ny evalueringsrapport, Danmarks Lærerhøjskole og Københavns Universitet har lavet for Københavns Kommune.

I 1996 startede kommunen et projekt for tosprogede elever på otte københavnske skoler. Projektet gik ud på at samle tosprogede elever fra børnehaveklassen til 2. klasse i sproggrupper. De blev samlet i klasser, hvor en tredjedel til halvdelen af eleverne havde samme tosprogede baggrund. Resten af eleverne er danske eller tosprogede med andre modersmål. Ud over den danske børnehaveklasseleder eller lærer blev der tilknyttet en tosproget lærer med samme modersmål som sproggruppen. Det har haft en effekt, mener lærerne, der har undervist børnene.

'Lærerne vurderer, at børnene i sproggrupperne klarer sig bedre på dansk end andre tosprogede børn. Der er en positiv effekt i lærernes øjne. Samtidig klarer de sig også lidt bedre på deres modersmål', siger Anne Holmen, der er professor i dansk som andetsprog og tosprogethed på Danmarks Lærerhøjskole. Hun har været med til at skrive den over 130 sider lange rapport, der evaluerer sproggruppeprojektet.

Det er ikke kun lærernes udsagn, der peger i den retning. En direkte test af børnenes sprog giver det samme resultat, men der er, ifølge Anne Holmen, ikke tilstrækkeligt mange elever med i denne del af testen, til at man kan generalisere til alle tosprogede børn. Men testen understøtter lærernes udsagn.

'Testen viser, at når du går i dybden med nogle få børn, er resultatet det samme. Der er ingen modstridende resultater', siger Anne Holmen.

I rapporten er der beskrevet en amerikansk undersøgelse, hvor over 700.000 tosprogede børn deltog. Den peger på, at det kan betale sig at fortsætte den tosprogede undervisning også i de højere klasser.

'På kort sigt er der ikke så stor forskel på dem fra 1. til 3. klasse, men jo længere tid der går, desto større bliver forskellen. Jo mere tosproget undervisning de har, desto bedre bliver resultatet', siger Anne Holmen.

Klarer sig bedre socialt

Børnene fra sproggrupperne har flere venner end de andre børn i klasserne.

'De er mere socialt integrerede. De taler med flere forskellige af de andre børn i klassen. De har i højere grad været en del af et fællesskab i den skolestart, de har haft', siger Anne Holmen.

Det er blevet undersøgt, hvem eleverne arbejder sammen med. Over 54 procent fra sproggrupperne arbejder lige meget med alle. Tallet er kun lidt lavere for de andre tosprogede, men i den gruppe er der til gengæld over 23 procent, der helst vil arbejde alene. Det kan ifølge rapporten, hænge sammen med, at børnene i den gruppe har flere forskellige modersmål. Kun 42 procent af de danske børn arbejder lige meget sammen med alle, mens 44 procent foretrækker at arbejde sammen med danskere.

Samarbejdet mellem skole og hjem er blevet forbedret i kraft af, at der har været en tosproget lærer. Der var oftere kontakt mellem sproggruppeelevernes hjem og skolen end mellem skolen og de andre tosprogede elevers hjem. Eleverne fra sproggrupperne blev også sjældnere repræsenteret af ældre søskende. Som en positiv sideeffekt har det vist sig, at samarbejdet med de familier der ikke havde børn i sproggrupper, er blevet styrket. Tilsyneladende fordi forældrene i nogle tilfælde hellere vil henvende sig til en anden tosproget, selvom de ikke har samme modersmål.

Anne Holmen ser projektet som en succes.

'Jeg synes, man skulle udvide brugen af sproggrupper. I rapporten anbefaler vi, at flere skoler bruger det som indskolingsmodel. Vi anbefaler også, at man lader modersmålsundervisning indgå i de lidt større klasser. Jeg vil helst ikke vælge mellem de to, da der er perspektiver i dem begge', siger Anne Holmen.

Københavns Kommune har endnu ikke taget stilling til, om forsøget skal fortsætte, men Uddannelses- og Ungdomsborgmester Per Bregengaard (Enhedslisten) er positivt indstillet.

'Det er min intention, at man skal fortsætte sproggruppeforsøget, og at man skal udvide det. Der er dog den begrænsning, at vi mangler tosprogede lærere med dansk læreruddannelse', siger han. Af samme grund mener han, at det er urealistisk, at forsøget bliver udvidet til at omfatte de højere klasser. Han håber at udvide projektet til flere skoler.