Debat

DLF mener: En bunden opgave

Publiceret Senest opdateret

Strømmen af flygtninge fra krigen i Ukraine er en udfordring for hele samfundet. For sundhedsvæsnet, på arbejdsmarkedet og i undervisningssektoren – herunder selvfølgelig i folkeskolen, på ungdomsuddannelser og mange andre steder. Hvor mange flygtninge der kommer, og hvor længe de får behov for at blive i landet, ved vi ikke. Men ikke mange tror på, at krigen i Ukraine snart er slut. Det bliver en kæmpe opgave, som skal løses i den kommende tid.

Alle børn – uanset deres baggrund – har ret til et undervisningstilbud i folkeskolen. Det skal vi holde fast i. Derfor har vi en bunden opgave med at tilbyde flygtningebørnene den bedst mulige undervisning i den periode, de opholder sig i Danmark. Det siger sig selv, at børn på flugt fra krig i hjemlandet har behov for en særlig indsats. Ikke mindst i forhold til deres sprog. Det kommer til at koste ekstra indsatser. Og det kommer til at kræve ekstra lærerkræfter at løfte den særlige undervisningsopgave.

De steder i landet, hvor der er ledige lærere, er det selvfølgelig dem, vi skal have i spil som det første. Andre steder kan det blive nødvendigt at invitere andre kræfter på banen, det kan for eksempel være pensionerede lærere eller lærerstuderende. Det bliver en lokal opgave at finde de bedste muligheder, og vi kan fra Danmarks Lærerforening også bidrage med løsninger. Er der måske læreruddannede blandt de ukrainske flygtninge, som vil kunne tage del i undervisningen? Så må noget af undervisningen foregå på ukrainsk i en periode.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er en forudsætning – og vi må forvente – at den ekstra opgave bliver fulgt op af ekstra resurser til at løfte opgaven. Men vi må også erkende, at resurser ikke gør det alene. Vi kan ikke lokalt trylle flere uddannede lærere eller ukrainske tolke frem, uanset hvor mange resurser der er til rådighed. Det er en svær opgave, vi står med, og det vil kort sagt blive det muliges kunst at sikre de ukrainske flygtningebørn et godt undervisningstilbud.

Alle børn har brug for at være en del af fællesskabet. Vi skal være med til at give de ukrainske flygtninge en god modtagelse og så god en undervisning som muligt