Hanne Holm Johansen ved godt, hvor hendes yndlingsspot er på skolens bibliotek. Men skal der til, for at en elev vil sætte sig og læse?
Hanne Holm Johansen ved godt, hvor hendes yndlingsspot er på skolens bibliotek. Men skal der til, for at en elev vil sætte sig og læse?

Nyt skoleprojekt vil skabe læselyst ved at ændre på indretningen

Hvad betyder læserum for børns læselyst? To PLC-medarbejdere har startet et stort projekt sammen med designstuderende, forskere, forfattere, kunstnere og designere med eleverne i centrum for at finde ændringer som også andre lærere kan bruge. Følg deres blog her på folkeskolen.dk.

Publiceret Senest opdateret

Et skolebibliotek skal selvfølgelig være et rart og indbydende sted at være. Et sted, hvor man får lyst til at læse. Men hvad nu, hvis der skal mere til, end det man selv kan komme på som PLC-medarbejder? Uanset hvor dygtig og ihærdig man er. Rikke Tine Graff Brink fra Munkevængets Skole i Kolding havde en masse ideer, og en af dem fortalt hende klart, at det ville være godt med nogle indspark udefra. Med et tæt samarbejde til folkebiblioteket og en god sparringspartner i Hanne Holm Johansen, som er PLC-medarbejder på naboskolen Fynslund Skole, var det oplagt at formulere en ansøgning til Slots- og Kulturstyrelsen, da muligheden bød sig.

Projektet blev døbt Læselyst og Læserum, og det undersøger, hvad læserum konkret betyder for elevernes lyst til at læse. Vel at mærke ikke kun fysiske rum, men også mentale læserum, for en del af udfordringen ligger i, at børn i dag ikke føler, at de har tid til at læse.

Det lykkedes at få en million kroner. Det kan lyde af mange penge, men de løber hurtigt, når man er så ambitiøs som Rikke Tine Graff Brink og Hanne Holm Johansen og deres kolleger fra Kolding Folkebibliotek. Projektet er godt i gang og kører helt frem til sommeren 2023. Det gennemføres i samarbejde med medarbejdere og studerende fra Kolding Designskole, forskere fra Syddansk Universitet, og om lidt en hel række kunstnere og forfattere, som de er ved at hyre ind.m

De to PLC-medarbejdere kommer fra hver sin skole, og de har fået fem andre skoler med.

”Vi startede faktisk med at se på, hvad vi kan i forhold til læselyst, og vi optog små videoer, hvor vi viste rundt og fortalte, hvad vi gør. Vi er da megadygtige, men vi kunne heller ikke lade være med at grine allesammen, da vi så det, for vi gør jo alle det samme, og det er meget voksenbaseret. Vi har brug for at inddrage børnene noget mere, så det ikke bare er ud fra vores perspektiv”, fortæller Hanne Holm Johansen.m

Rikke Tine Graf Brink fik den første ide til projektet, og sammen med kollegaen fra naboskolen Hanne Holm Johansen og de nære samarbejdsparterne på det lokale folkebibliotek, blev projektet udviklet.
Rikke Tine Graf Brink fik den første ide til projektet, og sammen med kollegaen fra naboskolen Hanne Holm Johansen og de nære samarbejdsparterne på det lokale folkebibliotek, blev projektet udviklet.

Her kunne man så fristes til bare at spørge børnene, hvad der skal til for at give dem læselyst, men det mener de to lærere ikke, at man får nok ud af.

”Et svar på det direkte spørgsmål Hvad er læselyst? lød: Det er 20 minutter. Det er jo lidt uhyggeligt, at de er så skoleopdragede”, siger Rikke Tine Graff Brink

For selv at blive rusket og for at komme tættere på, hvordan børnene oplever det, har de mindre elever skrevet eventyr om læselyst, og de store har skrevet et break-up-letter til læselysten.

”Vi var nysgerrige på, hvem den onde ville være i eventyrene, og det var ret skræmmende at opdage, at det var læreren. Men så kom bogministeren Hanne, så de har stadig indtryk af, at vi på PLC’erne er noget positivt i forhold til bøgerne”, fortæller Rikke Tine Graff Brink

Alternative tilgange til møder og processer

Ideerne til de alternative måder at spørge børnene kom fra Designskolen, som de to lærere har været utroligt glade for at samarbejde med. Medarbejdere derfra har lavet workshops med børnene i playlab og i øjeblikket er studerende i praktik som elever på skolen.

”De har tilkoblet sig en 3.-klasse hos os. Så observerer de og spørger børnene, hvad de godt kan lide at lave, hvor de kan lide at være. Børnene synes, det er meget spændende, at der er andre inde i deres klasse, og de er stolte af at vise deres egne verdner frem og fortæller om, hvad de laver i fritiden”, fortæller Hanne Holm Johansen.

Alle observationer og resultater af playlabs bliver taget med tilbage til designskolen, og her udarbejder de en række prototyper, som de senere tester af sammen med eleverne for at se, hvad der kan gøre en forskel. Hvad en prototype kan være, ved de to lærere endnu ikke.

”Det er megaspændende at arbejde sammen med dem, for alt er åbent og anderledes. Helt ned til møderne, hvor vi er vant til at hente en termokande med kaffe og sætte os om et bord. Hos dem kan man klatre rundt på væggene, mens man holder møder. Vi er nødt til bare at have tillid til, at de har styr på det, når de siger, at det har de”, fortæller Hanne Holm Johansen og Rikke Tine Graff Brink tilføjer:

”Uden at være alt for fordomsfuld over for os lærere, så kan man vist godt sige, at vi gerne vil have fuldt styr på, hvad der skal ske. Lige nu er vi nødt til at være i kaosprocessen, og det er ret fedt, egentlig. Samtidig kom de jo herud og sagde ”Hold kæft, hvor er det bare vildt alt det arbejde I gør”. Og det var jo også meget godt at høre, for det er jo det, vi tager for givet i vores verden”.

Så noget vil blive lavet om på de pædagogiske læringscentre i Kolding, men noget vil også blive ved med at være det samme. For børnene har også brug for struktur og ro. Det tætte samarbejde med Folkebiblioteket vil i hvert fald bestå, for det er de to lærere meget glade for. Og så vil det munde ud i en række gode forslag, som andre skoler over hele landet kan have glæde af. Hanne og Rikke vil blogge om projektet og deres arbejde og tanker som PLC-medarbejdere gennem hele processen.

Powered by Labrador CMS