Oliver Gaba Lylover har postet igen onsdag og fortalt om, hvor mange sidevisninger og kunder, der er kommet

Erhvervspraktikant har bragende succes med at skaffe firma kunder via LinkedIn

På de første to dage af sin erhvervspraktik hos et flyttefirma har 15-årige Oliver Gaba Lylover skaffet firmet et væld af nye kunder. Han ramte den helt rigtige tone i et opslag på LinkedIn og fik 500.000 visninger på to dage. Hans dansklærer er overordentligt tilfreds med hans kommunikationsevner.

Publiceret Senest opdateret

”Hej LinkedIn, jeg hedder Oliver. Jeg er 15 år gammel og har brug for DIN hjælp! Jeg er lige startet i praktik hos Michael Stryhn fra Stryhn’s Transport og Flytning”.

Sådan begynder en post på LinkedIn, som siden i tirsdags er gået viralt. Den har i skrivende stund over 8000 likes og omkring 600 kommentarer og delinger, og som en noget mere garvet erhvervsmand og kommunikatør skriver under opslaget allerede onsdag morgen: ”Du har lige ødelagt internettet med det opslag 💻👾. Sejt!”.

Opslaget af skrevet af 15-årige Oliver Gaba Lylover, som går i 8. klasse på Østerhåbskolen i Horsens. Han er i denne uge i erhvervspraktik hos et flyttefirma. Pladsen har hans far hjulpet ham med at finde - også via LinkedIn - for Oliver har, siden han var syv år, været meget glad for at kode, og det seneste år har han lavet webshops og hjemmesider mod betaling for flere virksomheder. Så selv om han selv havde prøvet at søge almindelige praktikpladser i en masse butikker i Horsens, så var drømmen at finde et sted, hvor han kunne få lov at lave en hjemmeside. Sådan en havde Michael Stryhn brug for til sit flyttefirma, så han sagde ja til at tage Oliver ind.

”Mins fars ven, som fungerer som en slags mentor for mig i forhold til at lave hjemmesider, foreslog, at jeg kom på LinkedIn, så jeg foreslog Michael fra Styhns at jeg kunne skrive en post, og at vi indgik et væddemål om, at jeg kunne skaffe ham mindst én kunde og eller skulle jeg hoppe i havnen. Jeg lagde min allerførste post op og kiggede igen efter 30 minutter. Der var der 100 reaktioner. Det syntes jeg var en del, når jeg kun havde 10-15 connections. Men så tog jeg til træning”, fortæller Oliver Gaba Lylover.

Da han kom hjem fra træning, var det fuldstændig eksploderet. Der var over 1000 likes og masser af kommentarer fra folk, der heppede på ham, kommenterede hans flotte briller og tilbød ham elevpraktikker.

”Allerede efter 10 minutter var der en ejendomsmægler, der var interesseret i et samarbejde, og inden for den første time var der en kunde. Michael fra flyttefirmet har været helt overvældet. Han har fået så mange beskeder og jobtilbud, at han har overvejet at hyre en sekretær. Det er noget af en oplevelse. Jeg er helt mundlam”, fortæller Oliver Gaba Lylover.

Stolt dansklærer

Olivers dansklærer Marlene Holst Nielsen er da også meget imponeret. Hun og hendes kollega overvejede det et øjeblik, da Oliver spurgte, om han måtte komme i erhvervspraktik i et københavnsk flyttefirma, for det betød, at han skulle arbejde hjemmefra.

”Det er jo lidt utraditionelt, men vi kender jo Oliver og hans passion for hjemmesider, som han er rigtigt god til at lave og driver som virksomhed i fritid. Det gav mening, og vi var ikke i tvivl om, at han kunne håndtere at sidde hjemme”, fortæller hun.

Lærerne blev først opmærksomme på Olivers LinkedIn-succes, da hans forældre skrev via Aula for at takke lærerne for, at de havde givet lov til den lidt utraditionelle praktik.

”Det er jo en helt fantastisk oplevelse for ham, og jeg er virkelig overrasket over, hvad han har formået på de her tre dage. Det havde vi slet ikke drømt om. Som dansklærer glæder jeg mig over, hvor godt han kommunikerer tilbage på de mange kommentarer. Det er virkelig imponerende. Og at han har fået en markedsføringsvinkel ind i sin erhvervspraktik er ekstra bonus. Han har virkelig lært meget, og det giver helt sikkert en enorm selvsikkerhed med alle de mennesker, der giver sig tid til at kommentere og heppe”.

Marlene Holst Nielsen synes altid, at eleverne lærer en masse i deres erhvervspraktikker både i forhold til ansøgningsproces, afklaring og afprøvning af drømme, at lære at gå på arbejde og omgås kolleger, og de vender altid oplevelserne, når de er tilbage i klassen. Her kommer Olivers oplevelser helt sikkert også til at fylde. Og hun har også selv fået ny inspiration

”Vi arbejder jo kommunikativt med andre sociale medier, men LinkedIn er ikke noget jeg nogensinde har tænkt på at tage ind i undervisningen. Nu tænker jeg, at det skal jeg måse tage op, især når vi taler job og uddannelse, som jo har et stort fokus i udskolingen. Det bringer nye perspektiver.

Klar til at hoppe i havnen

Oliver Gaba Lylover har også fået øjnene op for nye mulighederne.

”Jeg har indset potentialet i Linkedin. Jeg troede bare det var noget for voksne, der søger job. Men det er en meget cool platform. Jeg har ikke en uddannelse, jeg kan vise frem der, for jeg er jo kun 15 år og alt det jeg kan, har jeg lært selv eller ved hjælp af youtubevideoer. Men nu, hvor jeg har fået lov til at lave en hjemmeside for et flyttefirma, så kan jeg vise den frem der”.

Oliver regner med, at han skal på efterskole og derefter HHX, når han er færdig med 9. klasse, og derefter meget gerne noget med at lave hjemmesider.

Og selv om han til fulde har vundet væddemålet med Michael Styhns, så skal han i vandet alligevel.

”Vi har aftalt at vi hopper i begge to i slutningen af ugen for at fejre det. Måske bliver det i hver sin by, men samtidig”. Om han beholder sine røde solbriller på, er endnu ikke afgjort.