Anmeldelse

Coaching i skriftsprog

Coaching i skriftsprog

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Titler kan være ganske krævende. Ofte vil forfatter og forlag indfange det hele i nogle få velvalgte ord eller begreber, og lige så ofte ender man med nogle knudrede konstruktioner. I dette tilfælde gemmer der sig en fremragende bog bag en snørklet titel.

Fakta:

Titel: Coaching i skriftsprog

Forfatter: Lis Pøhler, Torben Pøhler

Pris: 250 kroner

Sider: 188 sider

Type: Bog

Forlag: Dafolo

Bogens ærinde er at skabe forståelse for et yderst aktuelt emne, nemlig læsepædagogik, og gennem personlige uddybninger og praktiske erfaringer at inspirere lærere og undervisere til at forny deres arbejde med læsesvage elever.

I fem overskuelige kapitler redegøres for brugbare teorier og indfaldsvinkler til arbejdet med målgruppen, og det vises, hvor komplekst det er at skabe forandring i læse- og skriftsproglig forstand. Bogens teorigrundlag underbygges af klare diagrammer og grafikker, hvilket giver perspektiver, der rækker langt ud over det læsepædagogiske plan - måske ligefrem til et politisk plan, et ledelsesplan eller en PPR-sammenhæng. Beskrivelser og brug af illustrationer er velegnet i en specialpædagogisk kontekst, hvor det ofte er vanskeligt at få bygget bro fra erfaringsbaseret viden til teoridannelse. En brobygning, der lykkes rigtig godt i denne bog.

Et andet væsentligt element er den gennemgående respekt for eleven som resurseperson, der naturligt vil kunne indgå i dialog om egne muligheder. Det uddybes via fire case-stories fordelt over klassetrinene 2., 4., 6. og 8. klasse. Dermed lægges op til en aktuel dialog om, hvordan relationel, anerkendende pædagogik og kompenserende brug af hjælpemidler kan føre til en fremadrettet målsætning for elever med læsevanskeligheder.