Anmeldelse

Aktive fortællinger, rim og remser
Aktive fortællinger, rim og remser

Aktive fortællinger, rim og remser

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn kan være aktive læsere på mange måder. De kan gentage rim, remser eller sætninger fra historierne, de kan gætte rim, de kan udføre bevægelser i tilknytning til historien, samtidig med at de gentager enkle sætninger, de kan digte videre på historien og indgå i en dialog efter oplæsningen. Denne oplæsningsbog introducerer en dialogisk oplæsningsform, der lægger op til at aktivere tilhørerne på forskellig vis, medens de lytter. Den er beregnet til børn mellem fire og otte år. Før hver historie er angivet aktivitetsforslag og vejledende alderstrin. Efter historien er angivet forslag til samtalestof og yderligere aktiviteter.

Fakta:

Titel: Aktive fortællinger, rim og remser

Forfatter: Lotte Salling

Illustrator: Jarl Egebjerg

Pris: 248 kroner

Sider: 168 sider

Type: Bog

Forlag: Dafolo

De første to kapitler indeholder forholdsvis korte rimfortællinger, i kapitel tre findes fortællinger med bevægelse, og i de to sidste kapitler kommer de lidt længere eventyrlige prosahistorier. Lotte Salling har skrevet bogens tekster, flere af historierne er gendigtninger af sagn, fabler og eventyr som "Klods-Hans" og "Fyrtøjet" af H.C. Andersen.

Både rim- og prosahistorierne er velskrevne. Mange af aktivitetsforslagene går på, at børnene gentager en enkelt sætning igennem hele historien. Det kan virke lidt stereotypt, men er en udmærket aktivitet for børnene. Bogens farveillustrationer passer godt til teksterne.

Forfatteren gør opmærksom på, at den dialogiske oplæsningsform kan benyttes på mange andre historier. Her vil denne bog være en god inspiration og udgangspunkt for afprøvning og videreudvikling af metoden.

Bogen anbefales til børnehaveklasser og indskoling.

Powered by Labrador CMS