Huer, kasketter, røde læber og teen­agesurmulen. 8.x havde i dagens anledning klædt sig ud som karakterer i »Skam«. I midten til venstre står Vigga, der er kommet i skole som sin yndlingskarakter Sana.
Huer, kasketter, røde læber og teen­agesurmulen. 8.x havde i dagens anledning klædt sig ud som karakterer i »Skam«. I midten til venstre står Vigga, der er kommet i skole som sin yndlingskarakter Sana.

Med »Skam« ejer eleverne undervisningen

På Skorpeskolen i Helsingør har dansklærer Trine Ferdinand haft stor succes med at integrere den norske ungdomsserie »Skam« i undervisningen. Engagementet i klassen er højt som aldrig før, og dansklæreren har udarbejdet en pædagogisk vejledning til serien.

Publiceret

»Skam«-ordbog


Dritkul = Skidesejt

Kødder du? = Laver du sjov?

Serr = Seriøst

Vors = Forfest

Krangle = Skændes

Lure på = Spekulere

Klein = Forlegen/utilpas

Sådan laver du god»Skam«-undervisning

1. Lad eleverne se serien derhjemme. Du kan som lærer tildeleklassen tv-udsendelser via mitcfu.dk, så de blot logger på der ogser den når og hvor som helst (kræver, at skolen hartv-abonnement).

2. Opret en »kosegruppa« på Facebook til klassen, hvor de kandele deres tanker om serien, mens de ser den derhjemme.

3. Arbejd ikke nødvendigvis med alle sæsoner. Man kan godt følgehandlingen uafhængigt. Tag udgangspunkt i en episode i starten ogslutningen af en sæson, så karakterernes udvikling træder frem.

4. Lad analysen dreje sig om hovedpersonen og dennes kæreste.Derved ligger fokus på deres følelsesliv, holdninger, relationer ogudvikling. Det er vigtigt for særligt drengene, at der er fokus påkarakterer af begge køn.

5. Lad eleverne udtrykke deres fortolkning gennem fanfiction,hvor de digter videre på de tomme pladser i fortællingen. Det øgerbåde motivationen og det faglige udbytte. Derved bruger de deresviden om karaktererne og de filmiske virkemidler. Lad dem ogsåbegrunde deres valg.

Om »skam«


»Skam« havde tv-premiere i september 2015 på NorskRikskringkasting (NRK), hvor man kunne se den med norskeundertekster. Serien er skabt af Julie Andem og følger en gruppegymnasieelever i Oslo. Danskere kan ikke længere se »Skam« på NRK.I efteråret købte DR rettighederne til »Skam«, og man har indtil nukunnet se serien på DR3. Den mulighed slutter snart. Lærere påskoler med det rette abonnement kan se »Skam« på mitcfu.dk. Sæsonfire udkommer i løbet af foråret.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Isak sidder i cowboybukser, hættetrøje og en mørkeblå kasket med supermandsmotiv. Hans dagdrømmende øjne følger dårligt med i biologiundervisningen, og lærerinden går hen til ham for at få hans opmærksomhed. Fokus er imidlertid 30 centimeter længere nede end hendes øjne. Seeren må gå ud fra, at læreren ser sur ud, for vi ser aldrig andet end hendes barm.

»Det er Isaks synspunkt. Han fokuserer ikke på hende, men på hendes bryster, og det er måske, fordi han prøver at tvinge sig selv til at være tiltrukket af kvinder«, lyder det fra en gruppe, der har fået til opgave at analysere hovedpersonen i »Skam«, sæson tre, fra mandag klokken 10 til klokken 15.

I 8.x på Skorpeskolen i Helsingør er eleverne på anden måned i færd med at analysere karakterer og fortolke symboler i den norske ungdomsserie »Skam«. Selvom dansklæreren Trine Ferdinand er voksen, er hun så fascineret af serien, at hun ikke kun har brugt den i sin egen danskundervisning, men har valgt at udarbejde en pædagogisk vejledning til serien. Ud over at være lærer er hun nemlig også danskkonsulent ved Center for Undervisningsmidler. Vejledningen er blevet til i samarbejde med danskkonsulenterne Thomas Ais Christensen og Dorte Mortensen.

Læs mere

Generel pædagogisk vejledning til serienSKAM

Powered by Labrador CMS