"I starten skjulte vi, at vi fik undervisning i Raketten, fordi vi var bange for, at vores klassekammerater ville blive sure. Men det har de heldigvis ikke været", fortæller Ida Agentoft Nielsen (t.v.) og Siff Sofie Østergaard.

Horsens: Skole plukker talenter til særlig undervisning

På Højvangskolen i Horsens bliver de dygtigste elever på 3. og 4. årgang tilbudt særligt udfordrende undervisning på små hold i to lektioner, mens de andre elever har studiecafé.

Publiceret
Jeg er stolt og beæret over at undervise disse elever og synes, det er fedt, at skolen satser ekstra meget på dem, siger Mette Bach Laursen, der er lærer i Raketten.
I øjeblikket er det seks piger, som får særlig undervisning i Raketten.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De seks til ti dygtigste elever i 3. og 4. klasse på Højvangskolen bliver udvalgt på baggrund af deres testresultater og vilje til at yde en ekstra indsats til at deltage i den særlige indsats, som skolen kalder Raketten. Her er der især fokus på danskundervisning.

Skoleleder Jens Bay har fundet ekstra resurser, så der kan prioriteres lærerkræfter til de allerdygtigste elever to lektioner om ugen, og det er noget, han regner med at bygge videre på, fortæller han.

"Tidligere var skoleledere, lærere og forældre tilbageholdende med at sige det lige ud, hvis nogle af eleverne var dygtigere end andre, men sådan er det ikke længere. En typisk reaktion kunne også før være, at forældrene til de ikke-udvalgte børn blev sure over sådan et initiativ, men det har vi ikke oplevet noget af overhovedet. Tværtimod er det mit indtryk, at der er prestige i at være med i Raketten, og de andre børn gør sig umage for også at komme med", siger Jens Bay.

Talenthold på ekspedition i Island

Betænkelighed ved at bruge 'dygtig elev-etiketter'

Han fortæller, at tiltaget ikke går ud over de andre elever - tværtimod. Når nogle elever bliver taget ud, er der lidt færre elever per lærer i studiecafeen. Han understreger, at indsatsen heller ikke har konsekvenser for de tiltag, som skolen har for særligt udfordrede elever.

"Samlet set bruger vi mindst ti gange så mange resurser på de elever, der har udfordringer. Vi har et læringscenter, som på alle parametre dækker godt ind. Det er ekstraresurser, som vi har allokeret til det her", siger Jens Bay.

Formand for Horsens Lærerforening Claus Andersen arbejder selv som lærer på Højvangskolen nogle timer om ugen. Han mener, det er godt, at folkeskolen udfordrer alle elever, men han er også en smule betænkelig.

"Jeg er enig i, at man skal udfordre alle elever. Man skal måske lige overveje, hvordan man gør det. I det her tilfælde, hvor man piller de dygtige elever ud, så gør man det, som James Nottingham advarer mod, nemlig at sætte etiketter på elever. Det kan virke demotiverende. Måske især for de andre, for de tænker, det når vi aldrig", siger Claus Andersen.

Norge: Mere differentiering skal hjælpe de dygtigste

Skoleleder: Projekt motiverer mange elever

Jens Bay forstår godt bekymringen.

"Det er en reel fare, hvis man overforbruger det her koncept. Det her er holddeling med niveaudeling i to ud af 33 lektioner om ugen. Vi har spurgt til det i klasserne, og der er ikke jantelov, tværtimod er der nogle elever, der tager sig lidt sammen, fordi de gerne vil det", siger skolelederen og fortæller, at det er vigtigt, at det er muligt for eleverne løbende at blive del af projektet eller for andres vedkommende at stoppe med at deltage i det.

Eliteklasse i musik gavner hele skolen

"Det her er en motivationsfaktor, som lige nu virker positivt, men det vil nok vippe, hvis det var gennemført i større omfang. Det er vigtigt, at det er dynamisk, så der er nogle nye, der kan komme ind". 

Powered by Labrador CMS