Selv om musikklassen på Østervangskolen består af elever fra en lang række skoler i Roskilde, så har de hurtigt fundet sammen i fællesskab om musikken.

Roskilde: Eliteklasse i musik gavner hele skolen

Østervangsskolen i Roskilde har i samarbejde med Roskilde Musikskole fået en talentklasse i musik. Målet er, at hele skolen skal nyde godt at, at skolen har fået flere midler til musik.

Publiceret
Patrick er kommet til musikklassen fra Margretheskolen i Roskilde. "Jeg er meget glad for musik, så det er en god mulighed. Det er sjovt at være her og prøve noget nyt”, siger han.

Optagelsesprøven:

Eleverne er blevet udvalgt til optagelsesprøven ud fra enskriftlig ansøgning. Prøven består af en fælles del udeninstrumenter, men med brug af krop, stemme og musikalsk viden, samten individuel del, hvor eleven skal spille på sit hovedinstrumenteller synge i max. 3 minutter. Eleven må selv vælge, om hanoptræder alene eller sammen med andre. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Roskilde Festival. Rockmuseum. Og nu talentklasse i musik. Roskilde vil gerne brande sig som musikby, og det har Østervangsskolen nu fået gavn af.

"Roskilde Festival, og det at Roskilde er en musikby betyder, at politikerne har bevågenhed om det her. Derfor er der midler til at udvikle musik", siger viceskoleleder på Østervangskolen Kasper Broeng.

Foruden at få tilført midler til talentklassen og udbygning af musiklokaler har skolen også søgt og fået dispensation fra folkeskoleloven. Det betyder, at lektioner, der ellers skulle bruges til understøttende undervisning, bevægelse, valgfag og faglig fordybelse/lektiehjælp i talentklassen bliver brugt på musiske fag. Skolen har i flere år satset på at få en kreativ, innovativ og musisk profil.

"Vores selvforståelse er, at vi er en kreativ, innovativ, musisk skole. Så da der skulle være en talentklasse i musik, så skulle det være på Østervangsskolen", siger Kasper Broeng.

Og satsningen har virket. For blot fire år siden fravalgte mange forældre fra både villaerne og lejlighedsblokkene, som skolen er placeret mellem, Østervangsskolen til fordel for privatskoler.

 

Odense får talentklasser i musik

"Vi havde skimmelsvamp - og selv om lokalerne blev ordnet, så var skolen blevet til skimmelsvampskolen. Derfor måtte vi have en strategi for at få flere forældre til at vælge skolen. Vi blev nødt til at brande os på noget, som vi var særligt gode til".

Sidste år valgte politikerne i Roskilde så at sætte 400.000 kroner af om året til Roskilde Musiske Skole, som står for musikklassen. I første omgang er midlerne sat af til et pilotprojekt i to år. Forventningen er, at musikklassen fortsætter til og med 9. klasse, og Kasper Broeng håber, at der fremover kan blive oprettet flere musikklasser på Østervangsskolen. Men det er ikke kun de talentfulde elever, der drager nytte af, at der er sat ekstra midler af til musik på skolen.

"Det er en elitetænkning, men det er ikke et opgør med enhedsskolen. Det som sker på talentlinjen skal også bidrage til de andre elever. Det er vores ambition, at det kommer alle til gode", siger Kasper Broeng. "Der er helt klart en strategisk overvejelse bag beslutningen. Ikke bare ved at tænke i talent, men ved at tænke i profil".

Og brandingen har virket.

"Vi har stigende elevtilvækst på skolen. Vi oplever, at det er blevet lettere at tiltrække de bedste lærere. Vi har nu over 50 ansøgninger til en stilling. Vi har fået vendt fortællingen om skolen - så vi nu er den musisk-kreative skole", siger Kasper Broeng. "Det betyder også, at vi prioriterer skarpt. Eksempelvis prioriterer vi kreative-musiske projekter højere end andre projekter, når vi bruger midler til åben skole. For vi vil styrke vores profil. Det er superfedt, at det er lykkes og mine musiklærere er ret begejstrerede".

Se hvordan musikskolelærer Anders Gerup og kunsterisk leder af musikklassen Anders Hvidberg underviser i en dans og sang fra Vestafrika. "Det betyder meget at få sang og kroppen til at spille rytmisk sammen", siger Anders Gerup.

Musikalsk samarbejde, der rykker

Talentklassen er etableret i samarbejde med Roskilde Musiske Skole, som også er dem som står for optagelsesprøven for at komme ind i klassen.

Undervisningsministeren ønsker forsøg med talentklasser i musik

Talentlinjen har tiltrukket 20 elever fra andre af Roskildes skoler. Alle 20 elever havde tilknytning til musikskolen. Mens fem elever fra Østervangsskolen er blevet optaget. Ingen af de elever har tidligere gået på musikskole.

Musiklærer på skolen Nicholaj Siltan har håndplukket de fem piger, som er optaget fra Østervangsskolen. Han har altid gjort meget ud af at fremelske musisk talent hos elever, som ikke har musikskolebaggrund.

"Hvis der kommer nogle, som gerne vil spille lidt mere i 3.-4. klasse, så prøver jeg at give mulighed for det. I pauser og frikvarterer", siger han.

"En af pigerne fik en bas i hånden i 3. klasse. Og det er hårdt for fingrene at spille bas, men det viste sig, at hun havde klatret, så hun havde kræfterne i fingrene. Jeg forsøger altid at lave en lille hold med dem, som vil. De skal have lidt mere", siger Nicholaj Siltan.

Han er glad for, at han med talentklassen og med samarbejdet med musikskolelærerne kan give en gruppe elever store muligheder.

"Udfordringen fremover er, at der ikke bliver en elitær holdning. Det skal det ikke blive her på Østervangskolen. Vi må ikke fjerne muligheden for dem, som har det sværest - vi skal helst også løfte bunden", siger han og understreger, at det er vigtigt, at talentklassens muligheder smitter af på hele skolen.  

Han ser store fordele i det tætte samarbejde med musikskolen.  Ofte er de to lærere i musiktimerne.

"Fordelen ved samarbejdet er, at de har fokus på den enkelte og instrumentet, vi kommer med et fokus på gruppen. Det er to verdener, men vi supplerer hinanden godt".

Men der er også udfordringer.

"Jeg har ansvaret for deres undervisning. For form og struktur og læringsmål. Anders er kunstner, men jeg har ansvaret for, at vi målstyrer", siger han.

16 kommuner bryder med princippet om udelt enhedsskole

Musik giver fællesskab

Eleverne har seks ekstra lektioner om ugen med fokus på musik. Der er emner som højskolesang/teori, sammenspil og drama. Desuden får eleverne også eneundervisning med lærere fra musikskolen.

Clara er den bassistem med klatrebaggrund. Hun fortæller, at musiklærer Nicholaj Siltan først fik hende overtalt til at begynde i et band på skolen og siden til at søge om optagelse i musikklassen.

"Jeg hørte om klassen, men jeg var virkelig i tvivl. Jeg spiller basguitar, men har kun lært det her i skolen. Jeg har ikke noget med musik at gøre ellers. Jeg vidste ikke, om jeg gad, men jeg er vildt glad for det. Man får et sammenhold i det, at vi er sammen om musikken", siger Clara.

Anderledes er det for Victor, som kommer fra Absalons Skole.

"Jeg elsker musik. Jeg har sunget i domkirkens drengekor. Jeg så et indlæg fra skolen og fortalte det til mine forældre. På det tidspunkt var jeg lige startet til klaver", fortæller han.

Han er blevet meget glad for at gå i klassen.

"På min gamle skole havde jeg ikke så mange venner, så det er godt at starte på noget helt nyt", siger han.

Powered by Labrador CMS